Onsdag morgen oppdaget den britiske bakerikjeden Greggs at den var utsatt for vandalisme på internett.

Google-brukere som søkte opp Greggs fikk opp en parodiert logo i stedet for den egentlige logoen. Og den nye logoen var langt ifra god PR for kjeden  - kjent for sine pølseruller og bakverk:
«Har solgt dritt til avskum i over 70 år»

Fikk tips - ba om hjelp

Greggs ble etablert for 75 år siden, og har butikker over store deler av Storbritannia med samlet årlig
omsetning på 7,5 milliarder kroner.

Flere kunder meldte seg raskt på sosiale medier og tipset om logo-tabben, og Greggs varslet at den hadde begynt den omstendelige jobben med å få kontakt med Google. Så fikk noen åpenbart ideen om å snu nedtur til opptur.
 

16.02 på onsdag postet Greegs en tweet direkte til Googles team i Storbritannia, og lovet 12 smultringer i bytte mot hjelp. 28 minutter senere kom svaret fra Google-teamet. Om Greggs la til en pølserull ville saken ordne seg kjapt.

Rammet Bush

Greggs er ikke alene om å ha blitt utsatt for vandalisme - eller «Google-bombing» som fenomenet blir kalt. Google lager avanserte script for å koble best mulig informasjon når noen søker. Dersom noen lager en etterligning av en ekte nettside kan Google ha problemer med å skille dem. En av de første ofrene var daværende president George W. Bush. I 2004 kom man til Bush-kampanjes nettside om man tastet inn «miserable failure».

 

 

 

Les også:
«Heartbleed»  lekket  sykehusdata om 4,5 millioner pasienter
Kinesisk «Apple-klone» beskyldes for å ha kopiert IOS
Lager Iphone med safirskjerm (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.