Ifølge en undersøkelse forsikringsleverandøren SquareTrade har gjennomført har nordmenn brukt 6,5 milliarder kroner på reparasjoner, utskiftninger og egenandeler på forsikringen siden smartelefonen kom på markedet i 2007.

En vanlig skade er å knuse skjermen, og hele ni prosent av telefonene som er i bruk har en sprukket skjerm, ifølge undersøkelsen. Men det er ikke den eneste utfordringen telefonene utsettes for.

Ifølge undersøkelsen skal hele én av ti nordmenn ha kjørt telefonen i vaskemaskinen ved et uhell. Tolv prosent oppgir at de har mistet telefonen i toalettet. Kanskje ikke så rart da at tre av ti sier andre enn dem selv har skyld i uhellene.

I løpet av de to siste årene skal 38 prosent av norske smarttelefoneiere opplevd skader på telefonen sin.

Ifølge Squaretrade har norske smarttelefoneiere hatt skadekostnader på 2300 kroner i gjennomsnitt i løpet av de siste syv årene, eller drøyt 300 kroner i året. Undersøkelsen biaserer seg på svar fra 13.000 smartelefonbrukere i hele Europa.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.