Oslo kommune havnet helt nede på 40.  plass da IKT Norge nylig kartla digitale tjenester som norske kommuner tilbyr sine innbyggere. Finansbyråd Eirik Lae Solberg var lite fornøyd med plasseringen, og varslet at en storsatsing var på gang i det nye budsjettet.

- Å få fortgang i moderniseringen av tjenestene er det viktigste jeg gjør som finansbyråd, ved siden av å holde orden i finansene, sa Lae Solberg nylig til DN.

Nå er summen klar, og Heidi Austlid i IKT Norge er positivt overrasket over størrelsen på satsingen.

- Oslo kommune viser nå alvor med digitalisering. IKT Norge forutsetter at midlene i hovedsak benyttes til å lage digitale selvbetjeningsløsninger for innbyggerne, sier hun.

Flere poster

Det er satt av 550 millioner kroner i investeringsbudsjettet for de neste årene til utvikling elektroniske tjenester. I tillegg er det avsatt 38 millioner kroner til arbeidet med digitalisering av byggesaksarkivet til Plan- og bygningsetaten.

Videre skal 20 millioner brukes på å prøve ut velferdsteknologi i pleie- og omsorgstjenestene.

Lae Solberg har tidligere sagt at pengene skal være en pott, der de ulike enhetene kan søke om midler til prosjekter som gir god service-effekt.

Bedre og billigere

Målet er å gi brukerne bedre og raskere service, ved å gjøre tjenestene tilgjengelige og prosessene raskere. Samtidig regner man med å kunne spare arbeidstimer og flytte folk til oppgaver som krever menneskelig kontakt og vurderingsevne.

Ett eksempel på forenklingen er midlertidig skjenkebevilling til bryllup, som i høst skal kunne skje helautomatisk, og man kan få svar på sekunder.

Les også: Får skjenkebevilling på sekunder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.