Telenor og TeliaSonera får kritikk fra Post- og teletilsynet etter en rekke nettverkskollapser. Tilsynet reagerer særlig på hendelser hvor folk ikke har fått kontakt med nødetatene.

Innbyggere i 36 kommuner på Nordvestlandet ble 6. mars rammet av telekaos etter et strømbrudd i Telenors sentral i Ålesund.

Mobil- og datatrafikk og fasttelefoner ble slått ut, og over 100.000 mistet tilgang til nødetatene.

Dette er bare ett av flere store sammenbrudd i mobil- og telenettet første halvdel i år, skriver Aftenposten.

- Sprer usikkerhet

Telenor og TeliaSonera (NetCom) får nå kritikk fra Post- og teletilsynet for en rekke forhold.

– Slike hendelser sprer usikkerhet og kan i verste fall få konsekvenser for liv og helse, påpeker tilsynet.

Telenor beklager feilene, men mener beredskapen er blitt bedre.

– Ålesund var helt klart en krise. Vi var i ferd med å etablere krisestab, men før vi kom så langt klarte vi å løse feilen, sir teknisk direktør Guttorm Albrigt Hansen i Telenor.

– Teknologi vil alltid være sårbart, men vi er opptatt av å lære av hver enkelt hendelse og stadig forbedre våre rutiner, sier kommunikasjonsdirektør Severin Roald i NetCom til avisen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Ikke gjør som denne sier «slik at du kan sove godt om natten»