Konsernsjef Lars Boilesen i Opera Software inngår stadig nye avtaler. Denne gangen har han fått avtale å overta Nokias app-butikk «Nokia Store» gjennom mobilprodusentens eier Microsoft.

Avtalen innebærer at Opera Software blir stor på salg av app-er.

– I dag er vi verdens femte største app-butikk. Fra første kvartal 2015 blir vi den tredje største i verden. Bare slått av Google og Apple. Det er jo litt morsomt at vår app-virksomhet startet med et kjøp av et ukrainsk selskap i 2011. Kjøpesummen var så liten at vi ikke meldte det til Oslo Børs. Om noen måneder vil vi ha langt over 200 millioner nedlastninger av apper hver måned mot 70 millioner i dag, sier Boilesen.

Han legger til at Opera i dag har tilgang til mer enn 40.000 utviklere verden over som lager app-er som videreselges i app-butikken.

«Kommersiell viktig»

Boilesen legger til at avtalen medfører at Opera også får mere reklameinntekter.

– Dette er en kommersiell viktig avtale. Vi kommer til å tjene langt mer på app-butikken etter denne avtalen. Både ved at vi får lisensieringshonorar for å overta app-butikken og kan materialisere bedre våre egne app-er.

Selskapet startet med å å lage nettleser til datamaskiner og senere mobiltelefoner og nettbrett og spillkonsoller, har de siste årene satset stort på mobilreklame og teknologi for videokomprimering.

Seks milliarder mobilbrukere

Opera vil få gleden av den økende bruken av mobiltelefoner.

Tidligere i dag kom telekomprodusenten Ericsson med en rapport som fastslo at i år 2020 vil 90 prosent av befolkningen over seks år ha mobiltelefon. Antallet smarttelefoner ventes da å passere 6,1 milliarder. I følge Ericsson vil mobilvideotrafikken innen 2020 tidobles og utgjøre 55 prosent av all mobildatatrafikk.

– Akkurat som Ericsson ser vi en voldsom vekst i bruk av smart-telefoner i vekstland som eksempelvis  Kina, India, Brasil,  og Indonesia. Vi er i de landene som vokser mest, sier Boilesen.

«Slike dumme ting»

I forrige uke ble Boilesen en «snakkis» på sosiale medier etter at han svingte seg i New Delhi med dans i rene Bollywood-stil for å markere at India er blitt Operas største nettlesermarked.

- Operas merkevare er så sterk at det går an å gjøre slike dumme ting uten å bli arrestert for det, sier Boliesen og ler.

Les saken og se videoen på Bisbuzz:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.