Allerede på formiddagen på Ubers første dag med åpne tjenester i København ble selskapet anmeldt av den danske Trafikstyrelsen.

- Vi vurderer det slik at de overskrider personbefordringsloven, og det vil vi be politiet om undersøke nærmere, sier kommunikationsmedarbejder Mads Gundelund Gerlach til Berlingske Nyhedsbureau.

Uber åpnet opp deler av sitt persontransportkonsept i Oslo, København og Helsinki onsdag. I Stockholm har selskapet vært tilstede i 18 måneder allerede.

Konseptet går kort fortalt ut på at passasjerer bruker en app til å bestille henting der de er. Man blir automatisk satt i kontakt med nærmeste Uber-sjåfør. Deretter betaler man for turen etter et taksameterprinsipp. Gps-en i passasjerens smarttelefon registrerer ruten og kostnaden blir trukket fra et kredittkort knyttet til Uber-profilen til passasjeren. Sjåføren får betalt av Uber minus 20 prosent i gebyr.

- Vi vurderer dette som dedikert limousine- og taxikjøring og det skal man ha tillatelse får å kunne utføre. Og det har ikke Uber, sier Gerlach.

Peker i ring

Samferdselsdepartementet mener det er Oslo Kommune, som har oppsynet med drosjeløyvene, som har ansvaret for en eventuell anmeldelse av Ubers virksomhet i Oslo.

Oslo Kommune på sin side mener ansvaret ligger hos Samferdselsdepartementet.

Heller ikke Norges Taxiforbund har planer om å anmelde Uber.

- Vi mener det faller naturlig å overlate en juridisk prøving av Uber til Samferdselsdepartementet, sier Glenn Tuxen i Oslo fylkeslag av Norges Taxiforbund.

Også Politiet kan gå til anmeldelse av Uber på eget initiativ, opplyser Oslo Kommune.

Les mer: Ubers satsing i Oslo møter sterk motstand (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.