Ved utgangen av 2013 var Samsung den ubestridte lederen innen smarttelefonmarkedet, med en markedsandel på 29,6 prosent. De var dermed 70 prosent større enn Apple, viser tall fra  Strategy Analytics. Nå er de to gigantene like store målt i antall enheter - begge med en markedsandel på 19,6, skriver Telecompaper.com.

Mye av dette skyldes Samsungs fall, blant annet på grunn av tøff konkurranse fra den raskt voksende kinesiske produsenten Xiaomi. Men Apple har også løftet sin andel. Det kan skyldes nye Iphoner med større skjermer.

- Ønsket om en større skjerm er ikke lenger alene grunn nok til å velge en Samsung-telefon, påpeker CNet.com.

Voksende standardstørrelse

Apple satte standarden for bransjen da de lanserte Iphone i 2007, og deres skjerm på 3,5 tommer ble da regnet som stor.

Siden har konkurrentenes skjermer stadig vokst, og Samsung og Sony har gjort gjorde skjermer på fem tommer til standardstørrelse, samtidig som de har lansert en rekke enda større modeller. Men Apple gikk mot strømmen, og , så insisterte på at deres Iphone 5 med fire tommers skjerm var perfekt.

Med Iphone 6 på 4,8 tommer, og Iphone 6 pluss på 5,5 tommer er det igjen vekst i Apples markedsandel.

Heftig vekst

Målt ietter totalt salg av alle slags mobiltelefoner er imidlertid Samsung fremdeles størst, med en markedsandel på 18,4 prosent, ned fra 24,5 prosent i fjor. Apple følger på andreplass med 14,5 prosent, opp fra 10,6 prosent i fjor.

Samtidig vokste totalmarkedet med 7 prosent, og for første gang ble det solgt over en halv millard mobiltelefoner på ett kvartal.

Veksten for smarttelefoner var enda kraftigere, hele 31 prosent siden samme periode i 2013. Smarttelefoner dominerer nå markedet, med et salg på 380 millioner bare i fjerde kvartal, og 1,3 milliarder for hele året.

Les mer:

Antallet store mobiler ventes å øke kraftig:  Venter bølge av enorme mobiltelefoner

Apple overrasker med rekordsalg av iphone  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.