- Vi skal ta vare på samfunnets interesser, og da må vi ha tidlig varsling om problemer i nettene, sier Einar Lunde i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

De ilegger nå for første gang gebyrer for dårlig varsling om nettutfall, og først ut er Netcom-eier TeliaSonera, Tele2 og Network Norway.

Dette er slett ikke første gang varslingen har vært dårligere  enn ønsket. Men Lunde forteller at de i lengre tid har jobbet med å bedre selskapenes rutiner, og at det blir stadig viktigere å informere raskt.

 -All elektronisk kommunikasjon er etter hvert samfunnskritisk infrastruktur, og bortfall  rammer også samfunnskritisk virksomhet, sier han.

Gebyrene kommer fredag, dagen etter at TeliaSonera endelig fikk godkjent oppkjøpet av Tele2: Grønt lys for mobilkjøpet

- Urimelig

Ledelsen i TeliaSonera reagerer på at Nkom har gitt selskapet overtredelsesgebyr på 110.000 kroner for manglende varsling den 11. juli 2014, da det oppstod feil i selskapets nett. Det førte til at ingen av selskapets kunder i utlandet hadde tilgang til mobile tjenester.

- Vi syns det er urimelig at det blir reagert i det hele tatt. Vi mener at vi fulgte våre gode rutiner også ved denne hendelsen, sier Torbjørn Giæver Eriksen, fungerende kommunikasjonsdirektør i TeliaSonera Norge.

Han legger til de oppfatter at Nkom reagerer fordi de ikke fikk meldingen enda tidligere.

- For å ikke varsle i utide så vil vi dobbelsjekke hendelser før  å undersøke om det er behov for å rapportere det.

Eriksen understreker at hendelsen ble rapportert.

- Vil TeliaSonera godta gebyret?

- Det har vi ikke avgjort ennå.

Telenor «best i klassen»

I vedtaket kalles TeliaSoneras opptreden som ”uaktsom”. Lunde sier Nkom tidligere har sagt ifra om sen varsling fra TeliaSonera, men understreker at selskapet er blitt bedre.

– TeliaSonera har kommet opp med gode rutiner og har blitt bedre, men endrer ikke det som skjedde i fjor.

- Hvor fort bør dere varsles?  

 - I et større utfall skal du ha en god forklaring hvis det går stort lenger enn en halvtime, og helst vil vi ha varsling før det.

- Er det noen som peker seg ut positivt?

- Telenor er helt klart best i klassen

Les også: Opptur for TeliaSonera

Grønt lys for mobilkjøpet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.