I fjor satte nordmenn inn 3,9 millioner privatannonser på den digitale markedsplassen Finn.no.

Til sammen solgte vi unna ting for en samlet verdi på 7,2 millioner, og ga bort verdier for 95 millioner kroner, ifølge rapporten «Det norske bruktmarkedet» som Finn.no har utarbeidet.

Forretningsutvikler for Finn Torget Ådne Skjelstad i Finn.
Forretningsutvikler for Finn Torget Ådne Skjelstad i Finn. (Foto: Caroline Roka)

Det betyr et høyt antall kjøpstransaksjoner mellom ukjente kjøpere og selgere hver eneste dag.

- Vi tror betalingsløsningen vi har i dag, og som flere tusen bruker hver måned, kan gjøres enda bedre - også for selger, sier forretningsutvikler for Finn Torget Ådne Skjelstad til DN.

Derfor vil han iløpet av året få på plass flere nye funksjoner på søkeprortalen:

  • Bank ID-verifisering
     
  • «Betal nå»-knapp
     
  • Vurdering: Kan rate selgere. Selgerne kan skrive en liten tekst om seg selv. Det som er interessant der, er at vi starter med selgeren. Det er selgeren som er profilert i dag, så det er selger som starter vurderingsprosessen. Når selger vurderer kjøper, så får kjøper muligheten til å vurdere tilbake igjen. Vi ønsker at det skal være enkelt for alle å selge.
     
  • Enklere kommunikasjon dialogen mellom to personer lagres, og du kan gå tilbake og bruike avtalen som et dokument. Chat?
     

Identifisering

Den nye «betal nå»-knappen skal sikre raskere transaksjon, og på den måten unngå at andre kan «kuppe» handelen din ved eksempelvis å betale raskere.

For å kunne benytte seg av den nye betalingsmetoden, må både kjøper og selger være identifisert med bank-ID.

- Dette er en valgfri mulighet for dem som har lyst til å vise hvem de er. Den innebærer at du logger inn én gang med bank-IDen din. Når det er gjort, kan vi se at en bestemt epost og telefonnummer faktisk er den personen som bank-IDen viser. Du får verifisert at du er en ekte person, forklarer Skjelstad.

Hensikten med denne funksjonen er å minimere forekomsten av falske profiler og svindelforsøk.

Ukjent kjøper

I dag er det selgerne Finn.no han har mest informasjon om. Det vil forretningsutvikleren endre på ved hjelp av et nytt rating-system.

Markedsplassen Finn vil at selgerne skal evaluere kjøperne fremover.
Markedsplassen Finn vil at selgerne skal evaluere kjøperne fremover. (Foto: Finn.no)
- Hvem er det som møter opp, og hvem er raskest på? Vi vet ikke så mye om kjøperne, men vi kjenner selger og kan dermed spørre selgerne hvem det er som kjøper fra dem, forklarer han.

Dette skal gjøres ved at selger vurderer kjøperne og skriver en kommentar knyttet til handelen.

- Da aktiveres funksjonen som gjør at kjøperne igjen kan vurdere selgeren.

Bedre kommunikasjon

Det siste som skal forbedres er kommunikasjonen på markedsplassen.

- Vi har allerede et eget sikkerhetsteam som kontrollerer alle annonser og meldinger, men vi ønsker i større grad å gjøre kommunikasjonen enklere og raskere, sier Skjelstad.

I dag har Finn.no en løsning som fungerer som en chatfunksjon så lenge selger og kjøper er innlogget samtidig. Disse samtalene blir lagret, men Skjelstad utelukker ikke at det i fremtiden vil komme løsninger som i større grad vil kunne fungere som juridiske avtaledokumenter.

- Men det skjer nok ikke i dette året.

 

Les også:

Her blir ferien din rådyr i flere år fremover

Marine Harvest bytter «bransje»  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.