Denne uken lanseres betalingstjenesten Stripe i Norge. Stripe ble stiftet i San Fransisco i 2011 med profilerte investorer som Andreesen Horowitz, Sequoia Capital og Tesla-gründer Elon Musk i ryggen.  Musk var også en av gründerne i nettbetalingstjenesten Paypal.

John Collison, gründer av nettbetalingstjenesten Stripe.
John Collison, gründer av nettbetalingstjenesten Stripe. (Foto: Stripe.)
- Vi var en gjeng gründere med erfaring fra oppstart av nettbutikker som savnet en betalingsløsning som var like brukervennlig for butikkene som for kundene. Vi ønsket å lage en løsning som kan brukes av alt fra små oppstartsbedrifter til globale selskaper, men en enkel og transparent prising, sier gründer og administrerende direktør John Collison til DN.

Selskapet har vokst raskt og har selskaper som Twitter, Kickstarter, Pinterest og Salesforce på kundelisten. Nå vil de forenkle måten norske nettbutikker håndterer betalinger på.

- Vi satser på en veldig enkel modell. Det skal være enkelt for nettbutikkene å ta i bruk vår tjeneste, og å komme i gang er ikke mer krevende enn å åpne en ny e-postkonto. Brukerne trenger bare å registrere seg én gang for at de senere skal kunne handle med bare et par klikk, sier Collison.

Én konto

Kundene må registrere seg for å bruke Stripe, men når de er registrert kan de handle hos alle nettbutikker som samarbeider med Stripe uten å fylle inn noe personlig informasjon hos butikken.

- Ideen er å la folk handle med færrest mulig klikk og uten fordyrende mellomledd. Er man registrert hos oss kan man handle i alle butikkene vi samarbeider med i hele verden, sier Collison.

Forretningsmodellen er ikke ulik den som Klarna allerede bruker i norske nettbutikker, men de tjener penger på forskjellig vis. Mens Klarna tjener sine penger på å selge forbrukerkreditt til de som registrerer seg, tilbyr Stripe kun betalingsformidling.

Les mer: Her stopper handelen

- Vi har et fast påslag på alle transaksjoner på to kroner pluss 2,4 prosent av kjøpesummen. Det spiller ingen rolle for oss hvor mye man omsetter for, prisen er den samme for alle kunder. Ved å tilby en brukervennlig betalingsopplevelse håper vi å bidra til at butikkene vokser, og da vokser våre inntekter i takt med butikken, sier Collison.

Slipper 3D Secure

Sportskjeden Anton Sport er blant testbrukerne til Stripe i Norge. De trengte en enklere løsning for sine kunder.

- Vi ønsket en betalingsløsning uten 3D Secure for våre kunder, siden 3D Secure er et problem for brukervennligheten. Stripe er ikke spesielt billig for oss, men det er lett å få på plass og de har en enkel og forutsigbar prising, sier ehandelsansvarlig i Anton Sport, Andreas Landmark.

3D Secure er en norsk sikkerhetsstandard for netthandel som gjør at man må gjennom et ekstra identifiseringssteg med Bank ID for å handle på nettet.

Han sier Anton Sport ikke legger på transaksjonsgebyret til kunden.

- Nei, produktene må koste det samme på nett som i butikken, så transaksjonskostnaden tar vi av fortjenesten, sier Landmark.

Bra for oppstartsbedrifter

Preben Jensen i NettXpress lever av å tilby netthandelsløsninger og tilbyr Stripe som en av mange betalingstjenester til sine kunder. Han mener Stripe er godt tilpasset norske småbedrifter.

- Den største fordelen med Stripe er at de ikke har noen oppstartskostnad og ingen løpende kostnader utenom transaksjonsgebyret. Løsningen er lett å integrere også, så den passer godt i etableringsfasen, sier Jensen.

Mer om netthandel:
Færre feriekjøp ga nedgang i netthandelen
Mobilshopping overtar dnPlus (DN+)
Nordmenn blir rundlurt av feriehus-svindlere  
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.