Målet er at det skal ha en preventiv effekt.

Det kommer frem av en midlertidig avgjørelse EUs konkurransemyndigheter har sendt til selskapene som opprinnelig klaget Google inn. Påstanden var at Googles søkemotor favoriserer treff fra selskapets egne tjenester og betalte annonser.

EUs foreløpige konklusjon er at Google siden 2008 på en uriktig måte har favorisert sin egen prissammenligningstjeneste for shopping og dermed misbrukt sin markedsmakt, skriver Bloomberg og viser til varselet som ble sendt til Google i april.

EU-kommisjonen "har som målsetting å sette bøtene på et nivå som vil være tilstrekkelig for å sikre avholdenhet", står det i varselet Google har mottatt.

I det samme varselet står det at Google kan vente seg bøter basert på de europeiske inntektene fra AdWorks og at EU vurderer å kreve at Google forandrer hvordan shoppingtjenestene fremstår på søkemoteren. Google kan bli nødt til å bruke samme underliggende prosess og metode når den rangerer prissammenlingningstjenester fra konkurrenter som for sin egen tjeneste.

Kan be om høring

Google har i utgangspunktet ti uker til å svare på varselet, men selskapet kan søke om forlenget frist. I tillegg kan selskapet be om en lukket høring. EU har ved tre anledninger forsøkt å inngå et forlik med Google, men tålmodigheten rant tilslutt ut.

Microsoft og Expedia er blant selskapene som oppfordret EU om å se på saken.

Ironisk nok er Microsoft blant selskapene som tidligere selv har fått milliardbøter for sin forretningspraksis i Europa. Etter en undersøkelse som stadig ble utvidet til nye forretningsområder og påstander fikk Microsoft en bot på 2,24 milliarder euro.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.