Ulike former for betaling med mobilen vokser raskt, enten det er snakk om betalinger som kommer på mobilregningen eller de belastes et registrert betalingskort.

Betalingsformidleren Strex er et selskap opprettet av Telenor og Teliasonera som tilbyr fortrinnsvis sms-basert betaling som kommer på mobliregningen. Strex har planer om å lansere en ny betalingstjeneste som ikke krever noen form for registrering eller avtalesignering i forkant.

Strex' planlagte tjeneste skal kunne brukes til mange typer betalinger, fra parkering til avstemminger i tv-programmer og donasjoner til ulike organisasjoner.

«Stille» samtykke

Strex ønsket at første gang man bruker tjenesten får man en sms tilbake med vilkårene, samt en lenke til et nettsted hvor hele avtalen kan leses når og hvor man selv ønsker. Neste gang man brukte en Strex-tjeneste skulle handlingen i seg selv gjelde som samtykke til avtalen man hadde fått tilsendt på sms. Etter andre gangs kjøp skulle man få en egen sms som gjorde oppmerksom på at en rammeavtale for betaling var inngått.

- Vi hadde lagt opp tjenesten for at det skulle være enkel og rask å komme i gang med for brukerne, sier daglig leder Hege Kosberg i Strex

Forbrukerombudet mente i vår at den planlagte tjenesten ikke var i henhold til Finansavtalelovens regler om rammeavtaler. Blant annet fordi det er lett for en annen person enn regningsbetaler å gjennomføre kjøp med en annens mobiltelefon, bør selve avtalen man inngår om å ta i bruk telefonen som betalingsinstrument inngår på en betryggende måte. En avtale tilsendt på sms med lenke til en nettside i forbindelse med at man stemmer på Idol f.eks. var etter Forbrukerombudets oppfatning ikke godt nok.

- Det skal være like trygt å betale med mobilen som på andre måter, sier forbrukerombud Gry Nergård. Da må forbruker også få god nok informasjon om at han inngår en avtale om betalingsformidling, og hva denne avtalen innebærer.

Forbrukerombudet fikk avtalen prøvet juridisk i Markedsrådet som kom fram til at Strex' foreslåtte metode for avtaleinngåelse ikke var i henhold til lovverket.

– Forbrukerne har krav på god informasjon og en klar prosess for å inngå en avtale om at betaling kan skje via mobiltelefonregningen. Vi er glade for at Markedsrådet var enige med oss i dette, sier forbrukerombudet.

Strex mener vedtaket hever terskelen for å ta i bruk tjenesten, men aksepterer avgjørelsen.

- Vi tar Markedsrådets vedtak til etterretning og kommer nå til å finne en ny løsning for avtaleinngåelse for våre kunder. Det var greit å få dette avklart før lansering og ikke etter, sier Kosberg, som understreker at Strex ikke har vært uenige med Forbrukerombudet om innholdet i saken, bare den juridiske tolkningen.

Vokser raskt

Avgjørelsen i denne saken er prinsipielt viktig fordi det stadig lanseres nye betalingsløsninger. Derfor må det settes presedens for de avtalene tilbyderne opererer med.

- Det er viktig å få satt noen grenser nå, fordi når dette nå etter hvert faller på plass, er det meningen at løsningen skal utvides også til andre typer kjøp. Det vil også kunne komme flere tilbydere på markedet. Hittil har betaling fakturert på telefonregningen stort sett vært forbeholdtsmå beløp, men over tid må vi anta at dyrere varer og abonnementer med løpende kostnader blir mer vanlig. Da gjelder det å ha et robust regelverk på plass, sier Nergård.

Forbrukerombudet er opptatt av at nye løsninger ikke må bli for enkle.

- Alle nye betalingstjenester handler om bekvemmelighet for brukeren, derfor må det trekkes opp en grense som sørger for at det ikke blir så enkelt å ta betalt at det går ut over forbrukerrettighetene, sier Nergård.

Les også:
Kan få bot for «kanonpriser»
Mor og far redder boligdrømmen dnPlus (DN+)
Varsler ny storaksjon mot lokkepriser  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.