Myndigheten, som tidligere het Post- og teletilsynet, synes det er problematisk at teleselskapene kommer med skulte tilbud til dem som er i ferd med å bytte operatør, i et forsøk på å holde på kunden, skriver VG.

– Det skumle er at man konkurrerer i det skjulte, sier fagsjef Kenneth Olsen i markedsavdelingen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Han mener slike tilbud diskriminerer dem som er mindre villige til å bytte operatør eller som ikke vet at de kan forhandle med telefonselskapet sitt på denne måten. I tillegg sier han at det i praksis er de øvrige kundene som betaler for at noen får et ekstra godt tilbud.

– Hvis de tjener lite på noen, må de tjene mer på andre, sier Olsen.

Kritikken er særlig rettet mot Telenor, men selskapet avviser at det diskriminerer kundene sine, eller at andre må betale for de gunstige tilbudene.

– Vi går ikke i tap på tilbudene våre, sier informasjonssjef Anders Krokan.

Nkom ønsker å innføre nye regler, som krever at selskapet må påvise at det kommer med lønnsomme tilbud. Målet med endringen, som etter planen skal innføres våren 2016, er bedre konkurranse i telemarkedet.

 

Les også: Nå blir det billigere å bruke mobilen på ferie

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.