Bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen la torsdag frem sine salgstall for 2015. Totalt vokste omsetningen av forbrukerelektronikk i Norge med 6,6 prosent mot året før. Totalverdien var 32,3 milliarder kroner.

Et av segmentene som gikk litt tilbake i fjor er mobiltelefoner og nettbrett. Her sank omsetningen med -2,6 prosent.

Oslo 10.02.2015: Kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen Marte Ottermo legger frem statistikker og salgstall for 2014. Kraftig nedgang for nettbrett.
Oslo 10.02.2015: Kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen Marte Ottermo legger frem statistikker og salgstall for 2014. Kraftig nedgang for nettbrett. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I snitt bytter vi nå mobil etter 2,5 år, ifølge Elektronikkbransjen. Det ble solgt 1,85 millioner mobiltelefoner i Norge i 2015, 93 prosent av disse var smarttelefoner. Snittprisen har økt med 13,5 prosent og totalomsetningen var på 7,77 milliarder kroner.

Nettbrettsalget sank med -12,5 prosent. Her er det enda tregere utskiftningstakt og stadig flere kjøper mobil med stor skjerm som gjør at de ikke har behov for nettbrett i tillegg.

Smartvekst

Den raskest voksende kategorien Elektronikkbransjen følger er smartutstyr. Den består i hovedsak av aktivitetsmålere og smartklokker. Her var veksten på 169 prosent i 2015, noe som skyldes at kategorien fortsatt er veldig liten. Vi kjøpte smartutstyr for én milliard kroner i fjor.

TV

Antallet tv-er solgt i 2015 sank med ni prosent i 2015, men omsetningen økte med åtte prosent. «Folkestørrelsen» er nå 55 til 65 tommer.

– Vi ser at andelen TVer med Ultra HD-oppløsning endte på 15 prosent av markedet, og det at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Tv-apparatet er fortsatt den mest brukte flaten for å se tv-innhold på. 92 prosent av oss ser tv på tv-en, mens 40 prosent ser tv på pc-en. Mobil og nettbrett brukes også av henholdsvis 15 og 31 prosent av befolkningen.

Halvparten av alle nordmenn strømmer tv, film og serier fra internett og 38 prosent av oss har en konto hos Netflix.

Ser egne filmer

Nordmenn er også opptatte av å dele sin aktive livsstil med hverandre. Antallet actionkamera, kamera man fester på kroppen, sykkelen, bilen eller padlebrettet, vokste med 30 prosent i fjor.

Vi kjøper også her dyre modeller, omsetningen økte med hele 51 prosent mot året før.

Det ble solgt 91.000 actionkamera til en totalverdi av 264 millioner kroner i 2015.

Les også:
- Frykten for «credit crunch» stiger
Torkjel (26) kan bli den yngste nordmannen som bestiger det høyeste fjellet på hvert kontinent. Dét skal gi karrieren hans en kickstart
Swedbank-sjefen sparket

DNtv:

Vil bli verdens beste hundekjører
16 hunder, 50 minusgrader og en ensom vei mot toppen. Amund Kokkvoll ofrer både venner og skolegang for å nå målet om å bli verdens beste hundekjører.
02:57
Publisert:

Vil forene verdens Mac- og pc-brukere
I DNs pitchekonkurranse denne uken møter du Arne Peder Blix fra Friend Software Labs.
01:01
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.