Kampen i smarttelefonmarkedet er nådeløs, noe blant annet giganten Apple har fått merke med sviktende salg.

Det er spesielt i Kina og andre asiatiske markeder at Apple har møtt veggen, samtidig som kinesiske konkurrenter som ikke eksisterte eller var usynlige i markedet for tre år siden tar store markedsandeler.

Av disse er det ett som utmerker seg for øyeblikket - nemlig «oppkomlingen» Oppo som lanserte sin første smarttelefon i 2008.

Selskapet solgte ifølge ferske tall fra analyseselskapet International Data Corporation (IDC) 22,6 millioner smarttelefoner i perioden april til juni, som er en økning på 136,6 prosent fra samme periode ifjor, skriver CNBC.

- Lytter til kundene våre

Ingen andre selskaper kan oppvise tilsvarende vekst, noe som resulterte i at Oppo ved utgangen av andre kvartal hadde en global markedsandel på 6,6 prosent. Til sammenligning hadde Samsung en markedsandel på 22,4 prosent i andre kvartal, Apple 11,8 og Huawei 9,4 prosent.

- Teknologi er ekstremt viktig for oss. Vi lytter til kundene våre og hva de ønsker smarttelefonene skal inneholde, og så lager vi produktene basert på det, sier sjef for Oppo Mobil i Australia, Michael Tran, til CNBC. Han legger til at de ønsker å bli kjent som «kameratelefonen».

Oppos oppskrift for suksess er å lage avanserte telefoner til lav pris.

Selskapets nyeste toppmodel, F1 Plus, koster for eksempel fritt tilsendt 389 euro for europeiske kunder (i underkant av 3.700 kroner). Det ventes at Oppo om ikke lenge for alvor vil satse i de vestlige markedene.

Les også: Uro for vaklende nasjonalstolthet dnPlus (DN+)

Kinas ukjente nettgigant dnPlus  (DN+)

Smarttelefonsalg gir økt overskudd for Samsung

«Superraskt» og unødvendig dnPlus (DN+)

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.