Facebook raser som en farsott, men Twitter raser kanskje enda raskere.

Tusenvis av mennesker over hele verden mener nå at det langt fra er nok med rask og kontinuerlig oppdatert informasjon fra nettet, e-post, aviser, blader, radio, tv og Get-boks, i tillegg til alle profilene som er opprettet på sosiale nettverkstjenester som Friendster, MySpace og Facebook.

Twitter.com fyller enda et behov - behovet for å fortelle verden kort og enkelt hva man gjør akkurat nå.

Jeg sover, jeg kjeder meg....
Tjenesten gjør det mulig å ha kontinuerlig kontakt med venner med superkorte, hverdagslige og uredigerte meldinger gjennom mobiltelefon, e-post eller Instant Messaging, skriver Dagens Næringsliv.

«Jeg vil sove litt,» skriver Beti. «Kjeder meg og prøver å finne ut hva jeg skal gjøre nå.» Hilsen Lexiphanic. «Sitter bakerst i flyet rett ved motoren,» skriver Admblog. «Försöker hitta 25 orange iPods,» melder Claes.

Twitter-skaperne tenkte at den massive spredningen av innfall og opplevelser idet de oppstår er en god måte å bygge relasjoner og vedlikeholde vennskap på.

Alle som velger å være ens venn, kan motta meldingene på mobiltelefoner og andre bærbare enheter, samtidig som de publiseres på nettet.

Kanskje noe for børsen?
Twitter ble lansert for snart et år siden, men det er først i vår at oppmerksomheten og trafikken virkelig har tatt av. Twitter er skapt av Evan Williams, mannen som i 2003 solgte blogg-flaggskipet Blogger til Google for en ukjent millionsum.

På nettstedet Alexa, som rangerer den globale webtrafikken, ligger Twitter på en 926. plass. Det er med andre ord fremdeles et godt stykke igjen til YouTube og MySpace, som ligger på henholdsvis fjerde og femte plass globalt.

Twitter har hatt en formidabel vekst og har lykkes å klatre opp hele 7300 plasser på listen de siste månedene.

Tradisjonelle nyhetsmedier som BBC og New York Times viser nå stor interesse for Twitter, fordi tjenesten gjør det mulig umiddelbart å kringkaste nyheter til mobiltelefoner og andre bærbare enheter.

Nå vurderer også aktører som Dow Jones å bruke Twitter-teknologien for å sende ut oppdateringer om aksjekurser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.