Telenor slått ut av "snøleopard"

- Skandaløst, mener en av av Telenor-kundene som mistet mobillinjen på grunn av Apples "Snow Leopard". Det vil ta ukesvis før nettet er oppe igjen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Har du mobilt bredbånd fra Telenor bør du holde deg unna nye Mac-er.

- Det er helt skandaløst, sier Telenor-kunde Sivert Falkeid.

Han sitter på hytten sin på Vestlandet og ønsker å jobbe. Han er en av snart 500.000 nordmenn som har kjøpt mobilt bredbånd, og er også blant de mange som har valgt pc fra Apple. Det er en dårlig kombinasjon akkurat nå.

- Det mobile internettet er dødt, forteller Falkeid.

Prøv vårt speedometer: Test din bredbåndslinje!

Tar lang tid å fikse
Problemet oppsto da han installerte det nye operativsystemet fra Apple, Snow Leopard. Falkeid ringte kundeservice hos Telenor og fikk seg et virkelig sjokk da han spurte når han vil være tilbake på nett.

- Det tar et par måneder, sa de, forteller han.

Problemet oppsto fordi Telenors programvare ikke er oppdatert med støtte for Apples nye operativsystem, Snow Leopard.

- Vi tror at vi får det til om noen få uker, og ikke mer enn åtte, bekrefter informasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor, som senere modifiserer tidsrammen til senest om en måned.

Rammet av Apple-mystikk?
Krokan forklarer at det er en tredjepartsleverandør som sørger for at Telenors modemer for mobilt bredbånd fungerer sammen med ulike operativsystemer. Ifølge Krokan er det neppe noen tilfeldighet at mobilt bredbånd fungerer utmerket på Windows 7 fra Microsoft, men feiler på Apple – et selskap som liker å holde ting hemmelig.

- Utfordringen vår ligger i at Apple holder kortene tett til brystet, slik at vi ikke i forkant av programvareslipp får sikret at tredjepartsprogramvare fungerer. Dette i motsetning til for eksempel Windows 7, der vi tidlig har fått sikret at det fungerer med mobilt bredbånd, sier Krokan.

Windows 7 lanseres for privatpersoner i oktober, men har lenge vært tilgjengelig i betaversjoner.

Apple har for vane å holde helt munn om hva som kommer, og bygge opp maksimalt med forventninger og mystikk før nye lanseringer. Men ifølge Apples pr-byrå i Norden burde det være fullt mulig å sørge for at alt virker sammen med nylaserte Apple-programmer. De viser til at Apple har et utviklerprogram der man kan få tilgang til programvare før den lanseres.

Telenor opplyser imidlertid at deres leverandør er medlem av dette programmet – uten at det har hjulpet.

- Det er veldig beklagelig for de som rammes av dette, men jeg kan forsikre at vi gjør det vi kan for at situasjonen skal være så kortvarig som mulig.

Må sjekke selv
Netcom har imidlertid ikke registrert noen problemer etter at Snow Leopard har kommet på markedet, opplyser Øyvind Vederhus, pressetalsmann i Netcom.

- Meg bekjent er ikke slike problemer vanlig. Vi forventer at våre leverandører legger til rette for at oppgraderinger ikke skal skape problemer, sier Vederhus til Dagensit.no.

Mens Telenors leverandører jobber med saken er flere kunder uten nett, noe som for mange er et stort problem.

- Jeg dro på hytta for å gjøre en skrivejobb. Dette er veldig upraktisk, sier Falkeid, som mener problemet og tidsrammen er absurd. Han irriterer seg også over at Telenor ikke ville varsle ham når oppdateringene er klare – de må han selv gå inn og laste ned.

Prøv vårt speedometer: Test din bredbåndslinje!

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.