Selvangivelsen på nett har allerede blitt så enkel at man faktisk ikke trenger å gjøre noe som helst – så lenge man ikke skal gjøre endringer. Det sparer både stat og borgere tid på.

Men det finnes altfor mange andre prosesser som fremdeles er like tungrodde som selvangivelsen pleide å være. Og nå har man regnet ut hva Norge kan spare på 24 utvalgte digitaliseringsprosjekter.

- Noen av investeringene er mer lønnsomme enn oljevirksomheten, sier Erik Fossum, administrerende direktør i Brønnøysundregistrene.

Tallene fra Brønnøysundregistrene og Metier er særdeles hyggelig lesning for de som jobber med effektivisering, og for alle som foretrekker nettjenester.

Konklusjonen er nemlig at Norge etter at regningen er betalt vil spare 16,5 milliarder kroner bare på disse 24 prosjektene over deres levetid. Selve investeringen er på under én milliard kroner, og inkludert driftskostnader regner man med kostnader på 1,2 milliarder kroner.

- Men det gjenstår å gjennomføre det, understreker Fossum.

Samler trådene
Å betale en milliard kroner og få igjen 17 milliarder i nåverdi er svært hyggelig butikk.

- Hvordan kan det bli så lønnsomt?

- Fordi det er samfunnsovergripende systemer og tjenester. Hvis du sparer noen timer på lønnsinnberetning ett sted kan du gange det med svært mange tilfeller. Relativt små endringer slår ut bredt, sier Edvard Pedersen, ansvarlig for gevinstrealisering i Brønnøysundregistrene.

Professor Espen Andersen ved BI synes ikke det høres usannsynlig ut, selv om avkastningen virker fantastisk.

- Det høres helt rimelig ut for meg. Slike prosjekter er absolutt ikke noe ”pie in the sky” og kan gjennomføres med dagens teknologi, sier han.

Senioranalytiker i Gartner Group, Peter Hidas, advarer imidlertid om at det kan ta svært lang tid før tidsbesparelser blir til kroner og øre, fordi de som har jobbene som skal spares, gjerne vil beholde dem.

Les mer her: - Kan sluke unna hele barnekull

Blant prosjektene det jobbes med er en ny felles ordning for kommunikasjon mellom arbeidsgivere og det offentlige. Man skal samle og forenkle bedriftenes informasjonsutvekslingen med blant annet NAV og Statistisk sentralbyrå og Skattedirektoratet. Pedersen har stor tro på gevinster her, samt fra Statens vegvesen, som planlegger å gjøre en rekke publikumstjenester tilgjengelige på nett.

En tredje storgevinst kan ventes fra elektronisk faktura, mener Pedersen. Innen midten av 2012 skal alle offentlige enheter kunne motta elektronisk faktura, og man kan trolig begynne å kreve å få fakturaene elektronisk.

Et fjerde spennende prosjekt er en bransjeløsning for bøndene. De må i dag forholde seg til et utall skjemaer og systemer. Nå håper man å samle alt på ett sted – og eksportere tankegods og løsning til andre bransjer.

Har 100 prosjekter på gang
Brønnøysundregistrene lanserte nylig Altinn II-plattformen, en verktøykasse som hele det offentlige skal kunne benytte seg av i tjenesteutviklingen. De nye tjenestene er blant annet basert på denne plattformen, men man er også avhengig av at etatene som produserer tjenestene satser på nett.

- Fra dette til å faktisk realisere gevinstene er det en lang vei, det gjør seg ikke selv. Men jeg vil påstå at Altinn til nå har vært en rimelig bra suksess, og nå åpnes det for helt nye typer tjenester. Sånn sett er jeg optimist, sier Fossum.

Beregningene inkluderer ikke tjenestene i Altinn I, slik som elektronisk selvangivelse, og heller ikke kostnadene til Altinn II-platformen. Det er 24 prosjekter som alle er relativt modne som nå er vurdert, og felles for alle er at de benytter seg av felleskomponenter fra sikkerhetsportalen og Altinn.

Totalt jobber Brønnøysundregistrene med rundt 100 potensielle prosjekter, forteller Pedersen. Analysen man nå har gjennomført skal brukes som et styringsverktøy.

- Har noen prosjekter kommet ut i minus i analysen?

- Ingen som har negativ verdi skal realiseres, vi skal filtrere bort de som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Vi bruker blant annet denne analysen til å kanalisere knappe ressurser, dit vi får best effekt, sier han.

Mer digitalt gull å hente
Historien har imidlertid vist at it-prosjekter har ikke alltid har gått etter planen.

- Er dere sikre på at besparelsene vil materialisere seg?

– Noen vil bli bedre og noen dårligere, men vi mener vi har gjort konservative anslag, sier Pedersen, som påpeker at de har engasjert et eksternt selskap, Metier Consulting, til å kvalitetssikre tallene og gjennomføre en usikkerhetsanalyse.

Hvis mye går etter planen vil gevinstene bli store, og Pedersen mener det vil komme flere tilsvarende prosjekter fremover. Det finnes trolig mange flere ”gullklumper” der ute, tror han.

- Jeg tror dette bare er starten – starten på å løfte veldig mye av offentlige tjenester ut på nett.

Les også: - Kan sluke unna hele barnekull

- Selvangivelsen er bare en forsmak (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.