- Vi har blitt hengende etter i europeisk sammenheng og skal gjøre noen kvantesprang fremover, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.

Hun viser til digitaliseringen av offentlige tjenester – muligheten for å gjøre ting på nett, fremfor å stå i kø på kontorer eller sende post.

Kun 10 av de 23 største fakturautstederne i staten tilbyr efaktura.

En av disse ”kvantesprangene” håper hun skal bli å digitalisere flere av de over 400 millionene papirfakturaer som hvert år sendes i Norge.

- Vi jobber for at alle fakturaer som sendes til staten må være efaktura fra 1. juli 2012, sier Aasrud.

Tall fra Norges bank viser at papirfaktura fremdeles dominerer, ti år etter at efaktura kom: Ni av ti regninger er gammeldagse

Krever - men tilbyr ikke?
Året etter at staten krever efaktura er det planer om at også kommunene skal nekte å motta papirfakturaer. Dette håper man skal gi ringvirkninger slik at stadig flere bedrifter tilbyr efaktura til sine kunder.

Men foreløpig har staten også en god del feiearbeid å gjøre for egen dør.

- Vi har gjort undersøkelser som viser at kun 10 av de 23 største fakturautstederne i staten tilbyr efaktura, sier Aasrud.

Tallene er egentlig enda dårligere enn dette – for mange tilbyr efaktura på bare noen av tjenestene.

Alt elektronisk?
For å få opp bruken satser Aasrud nå på å gjøre det enklere for kundene å få efaktura fra alle deler av staten.

Nav sender årlig ut 1,2 millioner fakturaer – alle på papir.

- Vi jobber for at du bare skal trenge å si ja til efaktura fra staten én gang, sier Aasrud.

Slik det fungerer i dag må du nemlig ha én fakturaavtale for hver tjenestetilbyder. Aasrud forteller at det gjenstår en del arbeid, men at man håper at du om ikke altfor lenge kan få alle statlige regninger levert direkte i nettbanken, etter å ha inngått bare en efakturaavtale.

Målet er at det digitale alternativet skal være førstevalget.

- Det er vanskelig å se for seg å kreve at alle privatpersoner skal ta imot elektronisk faktura, men vi ser at 81 prosent av befolkningen bruker nettbank, sier Aasrud, og antyder at det er gode forutsetninger for digitale tjenester.

NAV og Nrk er sinker
Det er ikke småpenger staten krever inn hvert år. Det snakk om rundt 1.000 milliarder kroner i året, men svært mye sendes altså ut på gamlemåten. Det største innkrevingsområdet er skatter og avgifter.

Blant de fem største statlige innkrevingsaktørene er det bare Lånekassen som tilbyr efaktura på alle tjenester. Skatteetaten mangler efaktura for betaling av skatt og avgift, toll tilbyr ikke e-faktura på betaling av tollkreditt, NRK er heller ikke i mål og Nav tilbyr ikke e-faktura overhodet. Nav sender årlig ut 1,2 millioner fakturaer – alle på papir.

- Viljen til å digitalisere mer av offentlig sektor er stor, sier Aasrud, som sier en pågående kartlegging av muligheter og problemer er en viktig del av arbeidet.

Blant problemene som ble identifisert i en rapport nylig er regelverk som stikker kjepper i hjulene for digitalisering.

- Vi har en del regelverk som ikke er helt tilrettelagt for elektronisk samhandling, som er skapt for en annen tid. Men det er ikke gjort på en dag å endre dette, sier hun, og understreker at målet er en mer effektiv offentlig sektor – samt tjenester som er mer tilgjengelige for folk.

Les også: Ni av ti regninger er gammeldagse

Tappet for 250.000 kroner etter korttyveri (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.