Hvis alt klaffer kan Erling Løken Andersen (26), Ozan Øzerk (28) og Bo Myrås (26) få 100 millioner kroner for nettjenesten Biip.no som de betalte én krone for i 2006, skriver Dagens Næringsliv.

Ved siden av studier i medisin, informatikk og reklame, bygget de tre opp et nytt nettsamfunn fra bunnen. I 2006 ville Telitas, som drev med mobile innholdstjenester, ut av hele prosjektet og tilbød gründerne å overta selskapet for én krone. To år senere har 316.000 ungdommer registrert seg som medlemmer av nettsamfunnet.

Nå kjøper Nettavisen og Egmont 45 prosent hver av Biip.no for å fange ungdom mellom 12 og 22 år, ifølge DN.

Treffer ikke moren din på Biip
Oppkjøpet av Biip.no er konstruert som en såkalt earn out -avtale, der selgerne må stå på for selskapet for å oppnå maksimal avkastning.

På Biip.no kan ungdom chatte, blogge, sende sms, treffe venner og dele bilder. Selv om VGs Nettby er størst, er Biip.no ungdommens eget nettsamfunn, ifølge gründerne.

- På Nettby kan du risikere å treffe moren din. Men nesten ingen over 24 år har hørt om Biip.no, sier Erling Løken Andersen til DN.

Gründerne beholder en eierandel på ti prosent de nærmeste årene. Hvor mye de totalt kan tjene på salget, avhenger blant annet av veksten de nærmeste årene og utviklingen i flere nye prosjekter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.