Selv en rimelig projektor kan gi tøffe filmopplevelser i hjemmekinoen. Med en bildestørrelse du kan glemme fra TV-er til under 100.000 kroner. Men et stort lerret vil da også i større grad avsløre svakhetene i bildekvaliteten. De billigste projektorene har verken den skarpeste optikken, det høyeste kontrastnivået eller den jevneste fargebalansen. Dermed er bildet kanskje ikke jevnt over skarpt over hele lerretet, fargegjengivelsen varierer noe fra midten til kantene, og svartnivået er strengt tatt grått.

En skikkelig hjemmekinoentusiast har derfor mye å hente på å investere i en toppklasseprojektor. Bildet blir så stort du ønsker, optikken er gjerne utskiftbar for å tilpasses dine behov for avstand og bildeformat, og kombinert med et bra lerret kan dyrere projektorer faktisk gi bedre bildekvalitet enn en TV. Spesielt TV-er med kant-LED, med ujevnt svartnivå over deler av skjermen.

Legg til at en toppklasseprojektor har gode muligheter for linsevinkling og zoom, slik at den lettere kan plasseres akkurat der du ønsker den, uten å måtte tenke veldig på avstand til og vinkel mot lerretet.

Optoma HD91

 

Moderne teknologi

Å aldri måtte bytte pære er bare én av fordelene med LED-teknologien i Optoma HD91. Men projektoren har også sine ulemper.

Optoma HD91 har skarpe bilder rett ut av esken. Fargebalansen er ikke helt optimal, med svakt helling mot grønt. Men det er til å leve med. Subjektivt er bildekvaliteten god. Den har likevel en del å hente på kalibrering. Men helt nøyaktig går det ikke å kalibrere den. Projektoren har for stort fargerom for sin egen evne til å kalibrere, og fargebalansen er ikke jevn over alle lampestyrker. Som gjør at fargegjengivelsen kan forandre seg noe med lysstyrken. Rent subjektivt legger ikke undertegnede spesielt merke til det, men i denne prisklassen er kravene høye.

Dette er en projektor som totalt sett gjør mye bra ut av seg, spesielt når det kommer til skarpe bilder med godt dybdeinntrykk. LED-teknologien gjør at man aldri trenger å skifte lampe, og komponentene på innsiden utsettes ikke for like mye varme. En spennende teknologi, som demonstreres bra med Optoma HD91. Men det spørs om ikke den trenger et par generasjoner til, før den er helt moden for de mest utpregede feinschmeckerne.

Les hele testen hos Lyd og Bilde.

Epson EH-TW9200W

 

Et trygt valg

Dette er testens eneste hvor kalibreringen kan lagres i et minne. Tryggest for den som har unger eller andre som liker å trykke i vilden sky.

Epson har det mest intuitive menysystemet, og den beste linsevinklingen. Men også den mest hørbare viften.

Bildet rett ut av esken er ganske skarpt, og jevne bevegelser uten bevegelsesstøy er en fornøyelse. Men fargebalansen heller noe mot rosa, med lite intensitet i grønt.

Etter kalibrering er bildet langt bedre. Litt dusere enn Optoma HD91 og Sony HW55, men til gjengjeld med en riktigere fargegjengivelse enn Optoma. Heller ikke Epson  kan kalibreres helt riktig, blant annet fordi fargetemperaturen ikke er helt jevn over hele lerretet, og at den også varierer noe bortover gråtoneskalaen.

Det som er viktig er den subjektive opplevelsen av bildekvaliteten. Og Epson ser meget bra ut, med gode og sunne hudfarger og meget jevne bevegelser. Det er bra med detaljer i både skygger og høylys, og selv om skyggeområdene ikke er like mørke som med Optoma, er det flere nyanser hos Epson.

Les hele testen på Lyd og Bilde.

Sony VPL-HW55ES

 

Kongen av kino

Selv rett ut av esken har Sony-projektoren klasseledende bildekvalitet. Bildene er litt i overkant skarpe og oversaturert, men med kalibrering er den helt tipp-topp. Svarteste svart og lyseste hvitt smeller ut med stor kontrast og høyt detaljnivå. Fabelaktig fargebalanse kombinert med knivskarpe bilder.

Det er bare å ta av seg hatten. Selv rett ut av esken er Sony VPL-HW55ES tett på optimalt kalibrert, og serverer bilder i referanseklasse. Bare med litt overmettede farger.

Etter en kalibrering er det helt klart at Sony er en enestående god projektor. Man må holde tunga rett i munnen for å komme seg dit, men det er vel verdt det.

Lampa bør stå på full styrke for best mulig bilde. Men slapp av, viftestøy er det fint lite av.

Fargegjengivelsen er klart bedre enn både den til Epson TW9200 og Optoma  HD91. Med ”Reality Creation” på laveste hakk har Sony har også mer dybde i bildet, som dessuten er knivskarpt. Dette er også den projektoren som best kombinerer bekmørkt svartnivå med skarpt høylys, uten verken å gro igjen i svart eller brenne ut i hvitt.  Enten det er mørke thrillere, naturfilmer eller tegnefilmer som står på menyen, er Sony VPL-HW55ES i skrivende stund den beste projektoren til under 30.000 kroner.

Hadde Sony hatt menysystemet til Epson, hadde vi vært i himmelen.

Les hele testen hos Lyd og Bilde.

Sammenlign selv

Her er tre bilder fra filmen Prometheus som viser forskjellen på de tre projektorene.

Skjermbilde fra Prometheus slik Optoma HD91 viser det.
Skjermbilde fra Prometheus slik Optoma HD91 viser det.

 

Skjermbilde fra Prometheus slik det vises på Epson EH-TW920.
Skjermbilde fra Prometheus slik det vises på Epson EH-TW920.

 

Skjermbilde fra Prometheus slik Sony VPL-HW55ES viser det.
Skjermbilde fra Prometheus slik Sony VPL-HW55ES viser det.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere tester i DN Tekno.