En håndholdt opptaker – eller mer korrekt en lineær PCM-recorder – er en kompakt alt-i-ett-opptaker som tar opp lyden digitalt i wav-format. De enkleste modellene tar opp i to kanaler ved hjelp av innebygde mikrofoner, mens andre kan ta opp i fire eller hele seks kanaler på en gang. Lyden lagres enten internt eller på et minnekort. I dag kan selv de rimelige modellene ta opp i full 24-bit/96 kHz studiokvalitet. Det betyr imidlertid at man må begynne med å investere i et passe romslig SD-kort. 2 GB-kortene som typisk følger med, rekker kun til en drøy time med HD-opptak i stereo.

Uunnværlig for musikere og lydelskere

PCM-opptakere kan brukes til litt av hvert. Hvis du er hobbymusiker, eller profesjonell for den saks skyld, er den et uunnværlig redskap til øving og demoutgivelser. Men også alminnelige hi-fi elskere vil finne den nyttig. Du kan ta konserten med deg hjem og nyte den igjen og igjen på anlegget. Vel og merke hvis musikerne gir deg tillatelse! Andre bruksområder er for lydsamlere av alle typer. Fuglesang og andre dyrelyder, natur og landskap kan tas opp med realisme som overgår alt annet.

Opptakerne finnes i forskjellige prisklasser og modeller, alt etter behov. Noen er så kompakte at de lett kan puttes i lommen, mens andre er fulle av profesjonelle features. Felles for alle er at de kan ta opp lyd i HD-oppløsning. Ut over dette tilbyr de dyrere modellene opptak i flere kanaler, eller med enda høyere oppløsning.

Slik testet vi

Det viktigste for en håndholdt opptaker er naturligvis dens evne til å ta opp. Heldigvis rådet vi over et 12-manns akustisk orkester i testperioden, samt et lokale beregnet til levende musikk.

Opptakene er beregnet til å bli brukt «i felten». Det betyr at brukervennlighet og utvalget av funksjoner teller høyt. Det er også viktig at det er lett å håndtere opptakene og sette filene i system.

Tascam DR-40

Arbeidshesten

Tascams opptaker har et par år på baken, så du må unnvære de nyeste finessene. Men lyden er fin og grensesnittet logisk oppbygget.

DR-40 har det suverent mest kjedelige utseende i testen, og det virker som om Tascam har satt sin ære i å ikke overdrive noen detaljer. Kabinettet er i matt, gråsvart plast, og knappene er små. Det er ingen smarte beskyttelsesbøyler eller nedsenkede brytere.

Funksjoner og betjening

Displayet er ikke det mest høyoppløste i testen, og skriften ligner noe fra et 8-bit arkadespill. Men tingene er organisert på en logisk måte og det er lett å bevege seg rundt og gjøre de innstillingene som passer til oppgaven. ”

DR-40 kan ta opp fire kanaler samtidig. Ut over firekanals-lyd tilbys opptak ”Dual record”, et ekstra opptak bare 6-12 dB lavere slik at det stadig finnes en uforvrengt kopi hvis musikerne underveis i nummeret gir ekstra gass.

Lydkvalitet

Tascam utmerker seg ved en balansert gjengivelse uten spesielle svake sider. Gjengivelsen er avslappet og uten betoning. I komplekse passasjer tar DR-40 imidlertid litt lett på det. Når alle i orkesteret legger fra land flyter instrumentene litt sammen.

Konklusjon

Tascam DR-40 er en solid PCM-recorder blottet for oppfinnsomhet, men er i stedet hundre prosent fokusert på at man får oppgaven gjort.

Olympus LS-100

Byråkratisk multitracker

Olympus sin opptaker byr på originale features, som opptak i åtte spor. Dessverre feiler den på flere basisfunksjoner.

Olympus LS-100 er toppmodellen kan lage multisporsopptak med lagvis oppbygning. Man kan imidlertid bare ta opp to kanaler av gangen. Enten via mikrofon/linjeinngangene eller de to innebygde mikrofonene som er fastmontert i 90 graders Y-formasjon. Kabinettet er av metall, og mikrofonene er beskyttet av en blyanttykk ”støtfanger” av aluminium, som også beskytter den todelte knappen for opptaksstyrke samt volumknappen.

Funksjoner og betjening

Fargeskjermen er flott, men grensesnittet må være designet av en komite. Alle funksjonene presenteres som en vannrett rullemeny, hvor man hele tiden må velge om man vil bruke stemmeren, metronomen, redigere multitrack eller ta opp.

Lydkvalitet

Ved direkte sammenligning har Olympus-opptakere et litt tilslørt lydbilde, med en forstyrrende skarphet i nedre mellomtone. Det er ikke helt samme luft rundt instrumentene som hos de beste i testen. Bassen virker også litt ullen. Når det går hett for seg, flyter tingene sammen.

Konklusjon

Olympus har gått nye veier når det gjelder grensesnittet og utvalget av funksjoner for å gjøre LS-100 til toppmodellen. Dessverre har noen av dem vært blindveier. Lyden kunne vært bedre og multitracking-systemet fungerer ikke overbevisende.

Yamaha Pocketrak PR7

HD-opptak i lommeformat

Pocketrak PR7 er den minste og billigste i testen, men tilbyr en lydkvalitet som er i kontrast til størrelsen.

Yamaha Pocketrak PR7 er den billigste PCM-opptakeren i testen. Og den bærer sitt navn med rette: For den er virkelig i lommestørrelse. Mikrofonene er fastlåst i X-Y posisjon. Det vill vært hyggelig å ha valgfrihet, men det er et av kompromissene for å holde prisen nede under de magiske 1.000 kroner.

Funksjoner og betjening

Antall funksjoner er begrenset i forhold til konkurrentene. Men det er likevel blitt plass og råd til tuner og metronom samt en enkel overdubb-funksjon. Den meste imponerende feature er imidlertid batteritiden: Man kan ta opp i opptil 44 timer på et AA-batteri. Det gjør det enkelt og økonomisk å være vel forberedt.

Lydkvalitet

Den lille Yamaha-en gjør fordommer til skamme ved å lyde både naturlig og rent. Stemmer og instrumenter gjengis uten nevneverdig farging, og oppløsningen er også helt i orden til prisen.

Konklusjon

Yamaha Pocketrak PR7 er en upretensiøs og problemfri liten opptaker som lett kan få plass i vesken eller jakkelommen, og hvor lang batteritid sikrer at den alltid er klar.

Zoom H6

Batmans favoritt

Et arsenal av utvidelsesmuligheter, hvor de viktigste følger med i esken, gjør Zoom H6 til en drøm for gadget-freaks.

Zoom H6 er en kameleon av en opptaker. Du får to stereomikrofoner med i den solide transportboksen: En med X-Y konfigurasjon og en med M-S konfigurasjon.

For ca 1.000 kroner kan du kjøpe en superretningsfølsom shotgun-mikrofon. Hvis du heller vil bruke profesjonelle eksterne mikrofoner kan man koble til fire stykker direkte via balanserte XLR-kontakter. Og man kan – selvfølgelig – også kjøpe en XLR-adapter. Endelig finnes det et kamera-kit som gjør det mulig å montere H6 på blitsskoen på et kamera og benytte den som lydopptaker sammen med filmopptakene.

Funksjoner og betjening

H6 kan ta opp i seks kanaler på en gang. Enten tre stereospor eller et antall valgfrie spor. Det å ta opp i flersporsteknikk på en lommeopptaker er ikke noen lett disiplin, men Zoom er den som er nærmest til å ha gjort oppgaven overskuelig. Akkurat som Tascam tilbyr Zoom-opptakeren å ta opp to kopier på en gang, hvor backup-kopien er 12 dB lavere enn hovedopptaket.

Lydkvalitet

Lyden er generelt behagelig og naturlig. Det er godt med luft i toppen og ingen spesiell vektlegging av noen frekvensområder. Stemmegjengivelsen er virkelig god og åpen. Rytmisk samspill lyder musikalsk og engasjerende og romfornemmelsen på stemmer er fin.

Konklusjon

Zoom H6 ville vært Batmans foretrukne PCM-opptaker. Ikke bare på grunn av fargen, men fordi man kan fortsette med å trekker utvidelser frem fra beltet og klikke dem av og på. Det gjør den til testens suverent mest allsidige opptaker.

Roland R-26

Profesjonelt verktøy

Roland R-26 er beregnet på å få opptaket i boks med en gang. Og så lyder den forbannet mye av rock and roll.

Japanske Roland er en av de største produsenter av musikkutstyr. Og R-26 er da også hentet fra firmaets profesjonelle katalog. Som den eneste i testfeltet har den fire mikrofoner innebygget, gjemt under et mangekantet gitterarrangement som fyller hele toppen av enheten.

Funksjon og betjening

Roland R-26 ligner noe man kunne ta med på slagmarken. Alle knappene er forsenkede, og de to store bryterne for opptaksstyrke er på en gang både beskyttede, men fremdeles lett tilgjengelige. Roland er alene om å ha touchskjerm. Det forenkler betjeningen i stor grad. Å styre konkurrentene i testen blir som et deja-vu til tiden før smartmobiler og nettbrett!

Lydkvalitet

Når musikken kommer ut glemmer man å analysere og nyter bare musikken.

Bassgjengivelsen er litt fremhevet på R-16. Ikke i den forstand at man drukner i bass. Det er bare et fokus på rytmen og den musikalske sammenhengen frem for enkeltdelene. Når man tar opp et band lyder det som et band som spiller sammen. Ikke som en flokk instrumenter i et rom.

Konklusjon

Roland R-26 er ingen nipsgjenstand, men et stykke profesjonelt verktøy. Muligheten til å ta opp to mikrofonvinkler på en gang appellerer nok mest til produsenter og musikere. Touchskjermen gjør betjeningen lett, og lyden gir en lyst til å styrte ut og ta opp musikk.

Sony PCM-D100

High-end opptak på farten

Lydkvalitet – og pris – er på topp på Sonys nye PCM-opptaker, som gir deg konserten med hjem i seks ganger CD-oppløsning.

PCM-D100 er den nyeste PCM-opptakeren fra Sony, og den passer inn i Sonys nye strategi, som er HD-lyd over hele linjen. Mens de øvrige opptakerne har 24-bit/96 kHz som høyeste oppløsning klare PCM-D100 24-bit/192 kHz, samt 2,8 MHz i 1-bits DSD-format!

Funksjoner og betjening

PCM-D100 har en gjennomført lekker design, som et sveitsisk urverk. Et solid støpt aluminiumchassis sørger for at alt er solid og stabilt. Det er overraskende nok ikke XLR-innganger til eksterne mikrofoner, men kun stereo-minijack. Det er til gjengjeld en kombinert optisk/analog linjeinngang.

Lydkvalitet

PCM-D100 er bare litt mer detaljert og veloppløst. Instrumentene står klart med masser av luft, og stemmer i bakgrunn, rasling med strenger og alle de andre lydene som produsenter helst ser fjernet, står åpent og levende.

Konklusjon

Lydkvaliteten på PCM-D100 er imponerende. Om det skyldes den tårnhøye oppløsningen eller den øvrige elektronikk vites ikke. Men resultatet er på topp. Så, målt på ren, rå kvalitet er det ingen tvil om vinneren.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.