Driveclub har fått oppgaven med å være bilspillet som skal vise hvorfor det er verdt pengene å investere i en Playstation 4. Og til dels klarer det oppgaven med glans. Spillet bruker ingredienser som ekslusive biler, sosial spilling, eksotiske landskap og naturtro kjøring i miksen. Men noen klumper i sausen har det blitt.

Grafikk og lyd

Først og fremst er det bare å skyve all tvil til side. Alt – absolutt alt – i Driveclub ser og høres fantastisk ut. Bilene er nydelig gjengitt, det samme er banene. Til og med publikum ser bra ut og ut de applauderer, jubler og vinker når du kjører forbi. Driveclub har flere løp og baner satt i Luster i Sogn og Fjordane, de har til og med en miniversjon av Lærdalstunnelen med. Detaljene er mange og følelsen av å kjøre på norske vestlandsveier er absolutt tilstede, for ingen andre baner i spillet, inklusive de indiske har så ujevn asfalt som de norske.

En miniversjon av Lærdalstunellen er blant de mest minneverdige øyeblikkene i Driveclub.
En miniversjon av Lærdalstunellen er blant de mest minneverdige øyeblikkene i Driveclub. (Foto: SCEE)
 

Bilene får synlig skade i Driveclub, men det er ingen mekanisk skade som påvirker kjøringen.

Lyden er veldig realistisk, og spesielt tilhengere av Gran Turismo-serien kommer til å sette pris på lydeffektene. Motorene er like individuelle som i virkeligheten og man hører turbo, støtdempere og ikke minst lyden av grus i hjulbuene og buskas som treffer panseret når man havner litt for bredt i kjørebanen. Man hører også motorduren fra biler foran og bak, noe som gir en ekstra nerve til løpene.

Innhold

I Driveclub får man et ganske godt utvalg av bilder, de aller fleste fra europeiske merker. Alle bilene er virkelige modeller og gjengitt med stor sans for detaljer. Men som det ofte er i slike spill ender man gjerne opp med et par favoritter i hver kategori. Man kan tilpasse bilenes utseende, men ikke gjøre mekaniske endringer. Dette skulle jeg gjerne sett at spillet hadde, men i stedet får man velge mellom mange biler.

Slik er Luster i Sogn gjengitt i Driveclub.
Slik er Luster i Sogn gjengitt i Driveclub. (Foto: SCEE)
Karrieredelen av spillet kalles Tour og består av løp og turneringer som kjøres mot datastyrte motstandere. Touren er fin for å bygge opp ferdigheter og biler. Biler blir nemlig tilgjengelig etter hvert som man blir flinkere å kjøre. Progresjonen går ganske raskt opp de første 20 nivåene.

Det er enda mer morsomt å sette opp egne utfordringer. Man velger bane, vær, tid på døgnet og hvilke utfordringer som skal være med. Utfordringer kan være rundetid, sladding, å holde racinglinjen eller å kjøre skadefritt. Utfordringer kan sendes til venner eller fremmede, og man kan selv motta slike utfordringer. Gjør man noe spesielt bra i et løp kan man utfordre en venn til å slå ens egen poengsum.

Man kan også opprette klubber og lage egne lakkeringspaletter og logoer. Når medlemmene i klubben spiller øker klubbens nivå. Enkelte biler i spillet låses opp basert på klubbnivå, så det lønner seg å være sosial. Man kan også gå inn i spillsesjonen til en venn som spiller.

Brukeropplevelse

Progresjonen i Driveclub er basert på rykte. Spillerens rykte er basert på poeng man får når man kjører. Man får poeng for en rekke handlinger underveis i løpene. Det kan være å oppnå høy hastighet, sladde, ligge i en motstanders jetstrøm eller å kjøre uten å kollidere. Man blir trukket poeng hvis man kolliderer. I tillegg til personlige ryktepoeng får man også klubbpoeng ut fra klubbmedlemmenes prestasjoner.

Kjører du med ratt og pedaler er dette den absolutt beste kameravinkelen.
Kjører du med ratt og pedaler er dette den absolutt beste kameravinkelen. (Foto: SCEE)
Selve kjøringen er selvsagt sentral. Har du spilt en del før vil jeg si at den ligger et sted mellom Gran Turismo og Need for Speed. Driveclub er et arkadespill og ingen simulator, selv om mange elementer er mer realistiske enn i andre arkaderacere. Nøkkelen til å bli god i Driveclub er å lære seg skikkelig svingteknikk. Alle bilene har unike egenskaper, det samme har banene og været. Det er kun erfaring som hjelper. I begynnelsen er bilene tilgivende, men etter hvert blir man hardt straffet for hver feil. Jeg har flere gangen mistet seieren i et løp rett før mål fordi jeg plasserte bilen feil, eller hadde sving på rattet når jeg bremset opp. Kjøringen er teknisk utfordrende, men langt fra uoverkommelig. Jeg synes vanskelighetsgraden er godt balansert. Siden dette er et arkadespill er bilene basert på ekte fysiske egenskaper, men man kan gjøre ting med dem man ikke kan gjøre i virkeligheten for å øke underholdningsverdien. Bremsene er mer effektive enn i virkeligheten mens for eksempel understyring er mindre alorlig.

Spill skittent

Skal man vinne løp er det bare ett råd som gjelder: Spill skittent! I Driveclub er ikke den kunstige intelligensen til motstanderne som i mange andre spill. Det er ingen gentlemen bak rattene på Bentleyene i Driveclub. Alle har tydeligvis full kasko og bonus og kjører mer enn gjerne inn i deg for å vinne frem på de tidvis smale veiene. Det at man har kommet seg foran en motstander betyr ikke at kampen er over. Det eneste man kan gjøre er å slåss skittent og ta svingene bedre enn de andre. Men kjører man for skittent og usportslig blir man straffet ved at bilens gasspedal blir låst i noen sekunder. Nok til å havne seriøst bakpå.

Konklusjon

Driveclub viser først og fremst frem potensialet i grafikk og lyd for bilspill på den nye generasjonen spillkonsoller. Innlevelsen er veldig stor når alt av lyd, bilder og lyssetting er perfekt.

Som kjørespill er det litt ensformig, men det er gøy å engasjere seg sammen venner, spesielt fordi man ikke må spille samtidig for å spille sammen.Driveclub er kanskje ikke nok til å punge ut for en Playstation 4 i seg selv, men det gir et veldig lovende bilde av hva som kan komme.

 Her er et helt løp fra en av de norske banene. Legg merke til dealjene i omgivelsene i tillegg til bilene. Videoen viser også at det nytter lite å være gentleman og at en liten skigard kan snurre stor bil. PS. Spillgrafikken er enda skarpere enn videoen viser.

Sogn og Fjordane i 250 km/t
00:00
Publisert:

 

Følg vår anmelder på Twitter:

Her er spillets offisielle hjemmeside.

Se også disse testene: