Mens undersøkelser viser at folk flest er mest opptatt av brukervennlighet når de skal kjøpe nytt kamera, kan det se ut som kameraprodusentene ikke har skjønt det når de stadig dytter flere megapiksler inn i et kamera.

Akkurat som om bildekvaliteten blir bedre av flere piksler.

Ofte er det dessverre omvendt. Med flere piksler får man flere potensielle problemer. En ting er filstørrelsen som gjør bildeprosessoren tregere og filene tyngre å turnere i etterbehandling. En annen ting er at kameraer med mange megapiksler har lav skuddtakt og liten bildebuffer. I tillegg øker prisen og det samme gjør ofte bildestøyen.

Derfor er kameraer med over 30 Mp bedre egnet til fotografering av landskap, makro, reklame, og andre motiver hvor fokusfart og skuddtakt ikke er så viktig.

Kameraer som Sony a7r, Canon EOS 5Ds og Nikon D810, er tre eksempler på systemkameraer med ultrahøy oppløsning - 36, 50 og 36 Mp, som havner i proffkategorien for kameraer med ekstrem oppløsning.

40 megapiksler når du trenger det

Innvendig sitter nemlig en ny femaksers bildestabilisator, som foruten å gjøre det mulig å få skarpe bilder med opp til fem trinn lengre lukkertid, også benyttes for å lagre bilder med 40 Mp.

Når man velger 40 Mp i oppsettmenyen, flytter bildebrikken på seg åtte ganger i halve pikseltrinn, mens prosessoren setter sammen informasjonen til 40 Mp oppløsning når man fotograferer. Prosessen tar ett sekund, så det betyr at kameraet må stå på stativ - og motivet må stå stille.

Det er selvsagt en ulempe, men gir fotografen mulighet til å fotografere med ekstrem oppløsning, når det er nødvendig. Og bytte til 16 Mp etterpå med et par tastetrykk, straks man tar kameraet av stativet.

Olympus har sagt at de jobber med å få ned eksponeringstiden, slik at fremtidige kameraer med denne muligheten, ikke må stå på stativ i multiskudd-modus.

Eksempelbilder:

 

Nyttige forbedringer

Jeg nevnte at spesifikasjonene er bedre på E-M5II enn forgjengeren. Da mener jeg ikke bare bildestabilisatoren. Olympus har også økt skuddtakten til 10 bilder/s, eller 5 bps med kontinuerlig autofokus. Kameraet har også fått innebygget Wifi, for trådløs fjernstyring av kameraet og overføring til mobil eller nettbrett. Den mekaniske lukkeren er raskere med 1/8000s, og med en elektronisk lukker i tillegg, kan man fotografere med så kort eksponeringstid som 1/16000s.

Bildekvalitet og ytelse

Men spørsmålet alle stiller seg er: Hvor bra er 40 Mp fra kameraet? Forbasket bra, er svaret. Bildekvaliteten ellers - på 16 Mp, er ikke noe synlig endret fra forgjengeren, men 40 Mp-funksjonen gir synlig bedre detaljskarphet. Faktisk er Olympus unike teknikk så bra, at det er vanskelig å se forskjell på bilder fra E-MII og dyrere kameraer som Sony a7r og Nikon D810.

Med mindre man bruker lupe. Da kan man se litt bedre konturskarphet på detaljer fra a7r og D810, men forskjellen er marginal, og definitivt ikke verdt prisforskjellen.

Kjapt er det også. Ikke Samsung NX1- eller E-M1-kjapt, men autofokusen og skuddtakten får speilreflekser i samme prisklasse til å føles trege. De mest kresne sportsfotografene vil kanskje rynke på nesen, men alle andre kan fint bruke E-M5II til alt fra action- til landskapsfotografering.

Les hele testen av Olympus OM-D E-M5II på Lyd & Bilde.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.