Det er ingen tvil om at det kan være mye å spare ved å handle på nett, i tillegg til at utvalget er mye større enn du finner i butikker på norsk jord. Det er kan likevel være smart å sjekke litt ekstra før du bestiller ting på nettbutikker.

Sjekk DN.nos guide til moms og tollregler her: Ikke så billig som du tror

Sjekk seriøsiteten
Ikke alle nettbutikker er pålitelige. Butikken med de laveste prisene forsvinner kanskje like raskt som den dukket opp, med både varen og pengene dine. Useriøse aktører som lokker med drømmepriser oppstår gjerne opp i forbindelse med høytider når folk shopper som mest, og da er det særlig viktig å være ekstra oppmerksom.

Handle gjerne hos de store og veletablerte nettbutikkene for å være på den sikre siden. Er du fremdeles usikker kan du jo ta en sjekkerunde på nettfora, og spørre om andre har erf#229 med butikken du vurderer å kjøpe av.

Se DN.nos anbefalinger til gode nettbutikker her: Her gjør du de smarte nettkjøpene

Sjekk om nettbutikkens kontaktinformasjon er reell. Den bør bestå av mer enn en e-postadresse og et mobilnummer. Sjekk gjerne om navn, adresse og telefonnummer (telefonnummer, e-postadresse) er ekte.

Sjekk betalingsmåte og totalpris
Forhåndsbetaling er vanlig, og derfor er det særlig viktig å undersøke om nettbutikken håndterer informasjon på en sikker måte, og om den har kontaktinformasjon og kundeservice.

Det kan også være greit å vite at din egen nettforbindelse er sikker.

Hos de veletablerte nettbutikkene er det sjelden noe problem å oppgi kortinformasjon direkte, men ønsker du å holde slik informasjon for deg selv kan du for eksempel opprette en Paypal-konto.

Forbruker Europa, den europeiske forbrukerorganisasjonen, anbefaler å alltid betale med kredittkort. De fraråder å overføre penger via en bank.

Ved slutten av bestillingen skal du få en totalsum som inkluderer alle kostnader, som moms, levering og eventuelt toll.

Leveringstid
I julehandelen er det ekstra viktig å sjekke leveringstid før du bestiller. Du skal ha varen innen rimelig tid eller 30 dager, men noen butikker garanterer raskere levering.

Angre- og bytterett
Minstekravet for angrerett bytterett innenfor EU er syv dager. Dette er særlig viktig å merke seg hvis du tar julehandelen over nett.

Ved kjøp utenfor Europa har du vanligvis ikke angrerett.

Ved kjøp fra norske nettbutikker plikter selger å legge ved opplysninger om angrefristen og angrefristskjema. Dersom selger ikke gjør det blir angrefristen utvidet med inntil tre måneder. Dersom det ikke er opplyst om angrerett, blir angrefristen utvidet til ett år.

Etter angrefristens utløp kan du ikke uten videre bytte en vare dersom det ikke er noe feil med den. Bytterett er frivillig for butikkene, og praksisen varierer fra butikk til butikk.

Reklamasjon
Mener du at varen har en mangel, må du reklamere skriftlig til nettbutikken. Dette bør skje så snart som mulig. Klagen må rettes til selgeren innen rimelig tid, men ifølge forbrukerkjøpsloven har du alltid minst to måneder fra mangelen ble oppdaget.

Noen land kan operere med lengre reklamasjonsfrister.

Forklar for selgeren hvorfor du mener at varen har en feil eller mangel. Selgeren skal alltid ha en mulighet til å rette feilen eller eventuelt levere en ny og feilfri vare. Dette skal i så fall skje uten kostnad for deg.

Dersom reparasjon eller omlevering ikke skjer innen rimelig tid eller ikke kan skje uten vesentlig ulempe for deg, har du rett til å kreve prisavslag eller heve kjøpet. Du har likevel ikke rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke er vesentlig.

Får du problemer etter et kjøp fra en nettbutikk i EU/EØS-området kan du henvende deg til Forbruker Europa for nærmere bistand. Utenfor EU/EØS-området er du bundet av den avtalen du inngår ved kjøpet, også med hensyn til hvilke rettigheter du har dersom varen skulle ha en feil eller mangel.

Du kan ikke regne med å være like godt beskyttet som ved handel innenfor EU/EØS-området, og du bør kontrollere nettbutikkens vilkår før et kjøp.

Les mer om dine rettigheter ved reklamasjon på Forbrukerrådets nettsiderher (ekstern lenke).

Sjekkliste før du handler
Produktets egenskaper bør klart komme fram av beskrivelsene.

Informasjon om pris, levering, betaling og andre vilkår skal komme tydelig frem. Det er en fordel å kunne beholde en kopi av bestillingen.

Kjøp kun fra hjemmesider som opplyser tydelig om dine angre- og reklamasjonsrettigheter

Du bør vite hva du skal gjøre dersom det oppstår et problem ved kjøpet av varen.

Sjekk om din personlige opplysninger og betalingsinformasjon er godt nok beskyttet.

Kilde: Forbruker Europa og Forbrukerrådet(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.