Da dotcom-bølgen raste i Norge i år 2000 var det svært stor oppmerksomhet rundt nettbutikkene. Men mange av de ”store” på den tiden omsatte bare for ti millioner i året. Nå har netthandel blitt dagligvare, med mindre prat og langt mer business.

Hele 77 milliarder kroner handles det for på nett i Skandinavia. Og av disse står nordmenn for 20 milliarder, noe som betyr at hver nordmann legger igjen 35 prosent mer penger på nett enn svenskene. Det er konklusjonen i en undersøkelse gjennomført av analyseinstituttet Zapera på oppdrag av DIBS Payment Services.

Minst til mat
Kjøp av reiser topper listen.

Hele 61 prosent av forbrukerne har kjøpt en reise eller en flybillett på nett de siste 12 månedene, mens andelen er 47 prosent for billetter til teater, konsert, sport eller lignende.

På tredjeplass følger data- og elektronikkprodukter, musikk og film, bøker, og telefonirelaterte produkter. Matvarer og drikkevarer danner baktroppen for netthandel med kun 3 prosent, selv om man trygt kan anslå at 100 prosent av forbrukerne kjøper denne typen varer.

Netthandel er praktisk og kan gi besparelser, men det finnes en del kjedelige fallgruver. For nyttige tips om hvor og hvordan du får varene billigst uten problemer, les:

<b>Huskeregler for netthandel </b>

<b>Her gjør du de smarte nettkjøpene </b>

<b>Ikke så billig som du tror</b>

Over 10.000 kroner
I snitt handler nordmenn for 7.765 kroner på nett i året på nett.

Undersøkelsen viser at det er 13,1 millioner aktive e-handlende over 15 år i Skandinavia. Det er 25-34-åringene som handler oftest på nettet, mens det er 35-44-åringer som punger ut mest. Nesten 3 av 10 av 35-44-åringene har handlet for mer enn 10.000 kroner de siste 12 månedene.

Det er flere menn som handler på nett, og nesten dobbelt så stor andel av de mannlige nettkundene handler for over 10.000 kroner over 12 måneder i forhold til de kvinnlige.

Regner med vekst
Lav pris er en svært viktig grunn til at folk handler på nett. To av tre kunder oppgir dette som en vesentlig motivasjonsfaktor. Deretter følger kriterier som tidsbesparelsen ved å handle på nettet, uavhengigheten av åpningstider, samt muligheten for å sammenligne produkter og priser.

For butikkene er det viktigste å få tilgang til nye kundesegmenter og markeder. Kun 12 prosent av de spurte virksomhetene sier at internett er en billig salgskanal og at det er den vesentligste motivasjonsfaktoren.

Optimismen er stor blant nettbutikkene og svært mange regner med kraftig vekst fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.