Over en halv million nordmenn planlegger å gjøre deler av julehandelen på nett i år viser en ny undersøkelse gjennomført av Infact på oppdrag fra WM-data.

Dette utgjør 16 prosent av de julehandlende, men viktigheten av nettet på julehandelen kan likevel være langt større enn dette tallet antyder. Undersøkelsen viser nemlig også at 56 prosent av befolkningen bruker nettbutikkene til å sjekke utvalg og priser før de handler.

Ifølge en annen fersk undersøkelse handler nordmenn på nett for langt mer enn våre svenske naboer, les: Netthandler for 77 milliarder

Ikke så billig som du tror
Her gjør du de smarte nettkjøpene
Huskeregler for netthandel

Store muligheter
WM-data mener dette vitner om at nettbutikkene har et enormt underutnyttet potensial, og at de må lage bedre nettbutikker, slik at kundene faktisk handler på nett. For rene nettbutikker er nok dette en stor bekymring, mens andre, som Elkjøp, trolig er mer fornøyd hvis kundene kommer til butikkene. Da regner de nemlig med at kundene plukker med seg flere varer mens de er i gang.

Av de spurte oppgir ni prosent at de handler regelmessig på nett. Av de som oppgir å handle på nett oftere enn månedlig vil hele 52 prosent gjøre deler av julehandelen på nett.

Ikke mest opptatt av pris
Å spare penger er ifølge undersøkelsen ikke den viktigste motivasjonen for å ta julehandelen på nett. Det viktigste er å spare tid og slippe overfylte butikker.

- Med rekordlav dollarkurs skulle man tro at det å spare penger ville være den fremste motivasjonen for å julehandle på nett, men slik er det ikke, sier Thomas Brændengen, ansvarlig for portal og e-handelsløsninger hos WM-data i en pressemelding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.