Salget av bærbare mini-pc-er, såkalte netbooks, fortsatte med uforminsket styrke i fjerde kvartal - til tross for økonomiske nedgangstider. Det går frem av en fersk rapport fra analyseselskapet IDC.

Solid etterspørsel fra forbrukerne i forbindelse med julehandelen gjorde at salget av mini-pc-er i EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika) nådde 3,6 millioner enheter. Dette var i tråd med IDCs forventninger.

Mini-pc-ene utgjorde hele 20 prosent av det totale salget av bærbare pc-er, eller hele 30 prosent hvis man utelukkende ser på bærbare pc-er for forbrukermarkedet.

Fortsatt vekst i 2009
IDC spår at salget av de små og lette pc-ene skal fortsette med en "robust" tosifret vekst også i 2009.

De fleste produsenter jobber ifølge IDC med å utvide sine produktporteføljer, og det vil bli et tydeligere skille mellom produkter i ulike prisklasser. Vi vil også få se dyrere "high-end"-modeller. IDC tror også at skiftet fra 8,9-tommers skjermer til 10-tommers skjermer vil fortsette, og at 10-tommerne vil dominere markedet i 2009.

De første modellene med trykkfølsomme skjermer ventes også å dukke opp senere i år.

 80 prosent solgt i Europa
For hele 2008 ble det solgt nesten 7 millioner mini-pc-er i EMEA.

- Som ventet var mini-bærbare ett av de mest etterspurte produktene i julesesongen, spesielt i Vest-Europa, som utgjorde over 80 prosent av volumet, sier Eszter Morvay i IDC i en pressemelding.

Morvay sier produsenter og salgskanalene pushet mini-pc-ene aggressivt i denne perioden, og at en "eksplosjon" i produktutvalget bidro til sterk konkurranse i butikkhyllene for produsentene. Asus var pioneren i dette markedet, men det er ifølge IDC nå mer enn 50 produsenter av mini-bærbare.

Elsket av telekomselskapene
Også telekomselskapene har ifølge IDC spilt en viktig rolle i utviklingen av mini-pc-markedet i EMEA-området. Denne typen produkter passer telekomselskapene bedre enn tradisjonelle bærbare pc-er, ettersom det er snakk om små og attraktive produkter med lavere pris.

Dermed er pc-ene rimeligere å subsidiere. Teleselskapene har bidratt til å øke synligheten til mini-pc-ene - og dermed bidratt til etterspørselen, mener IDC.

Acer er størst
Selv om det var Asus som startet mini-pc-trenden, må de se seg forbigått av Acer i Europa. Deres populære Acer Aspire One har solgt i bøtter og spann siden den ble lansert i juni. Acer har nå en markedsandel på 30,3 prosent.

Acer har også jobbet med å bygge seg opp en posisjon hos telekomselskapene, og inngått partnerskap med en rekke store europeiske selskaper, blant annet T-Mobile. Acer møter imidlertid stadig sterkere konkurranse fra nykommere i mini-pc-markedet.

Asus er den nest største mini-pc-leverandøren, med en markedsandel på 28 prosent i fjerde kvartal.

Hewlett-Packard (HP) og Dell er nykommere, og har markedsandeler på henholdsvis 7 og 4,3 prosent.

Markedsandeler 4. kvartal, mini-pc-er:

Kilde: IDC(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.