Hver gang Facebook gjør noe med utseendet på Hjem-skjermen blir det rabalder. Siste redesign var ikke noe unntak og denne gangen har også Facebook krøpet til korset og lover nye endringer.

Mesteparten av kritikken går ut på at brukerne ikke ønsker så mye forandring. Facebook er for mange et omfattende nettsted og det tar tid å bli komfortabel med det etter hver omlegging.

– Redesign er generelt vanskelig å håndtere, delvis fordi endring alltid er vanskelig, men også fordi vi ikke klarer å gjøre alle til lags, sier produktsjef for Facebook, Chris Cox.

Går ikke tilbake
Men om du tror Facebook vil gå tilbake til det gamle utseendet tar du feil. De vil fortsette å bygge på det nåværende, men vil endre det etter tilbakemeldingene fra brukerne.

En av nyhetene som vil komme nå er at Facebooks nyhetsstrøm blir oppdatert automatisk. Man trenger ikke lenger oppdatere siden for å få med siste nytt. Facebook vil også legge inn flere bilder i nyhetsstrømmen ved å utvide kriteriene for hva som blir med til å gjelde alle du kjenner. Til slutt blir det også mulig å justere hvor mye man vil ha med fra ulike applikasjoner i nyhetsstrømmen.

Det jobbes også strategisk med å legge til rette for at brukerne skal kunne gjøre egne tilpasninger for å få den relevante informasjonen med seg og sile bort resten. For eksempel vil Facebook forsøke å holde veggmeldinger som er åpenbart interne borte fra nyhetsstrømmen og prioritere de som er ment for allmenheten.

Høydepunktene som i dag vises i høyre kolonne skal oppdateres oftere og det skal bli lettere å sette dine Facebook-venner i grupper.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.