Twitter har annonsert at de vil starte salg av kontoer til profesjonelle brukere og selskaper. Det er ennå ikke avslørt mange detaljer, men de nye kontiene vil inkludere en del ekstra tjenester gratisbrukere ikke får, skriver eWeek.

Etter lang tid som gratistjeneste ønsker nå selskapet å øke sine inntekter, blant annet for å konkurrere med andre sosiale nettverk, som Facebook og MySpace.

Twitter er en mikrobloggingstjeneste hvor alle som ønsker det kan skaffe seg en konto og begynne å fortelle verden hva han eller hun tenker på. Hver melding (kalt en tweet) kan være på maks 140 tegn. Nettverksdelen kommer inn ved at man følger med på hverandres meldinger og kan svare på dem eller videresende dem.

Sosiale bedrifter
En del bedrifter har etter hvert funnet kreative måter å bruke Twitter på til intern og ekstern kommunikasjon. Programvareprodusenten Salesforce gir deg overvåking av Twitter for å se hva andre sier om selskapet ditt. Andre selskaper bruker igjen verktøyet til intern kommunikasjon, for eksempel konsernsjefens ord for dagen til alle ansatte. Det er slik bruk Twitter nå akter å gjøre penger på.

– Selv om de fleste Twitterbrukere er privatpersoner, vil mange av dem twitre om jobbrelaterte ting. Organisasjoner som ikke ennå har en strategi for hvordan de vil delta på nett, bør skaffe seg det nå, sier analytiker Jeffrey Mann i Gartner i en analyse.

Så langt er det få sosiale nettverk som tjener enormt med penger på sine forretningsmodeller, selv om de er viktige varemerker for sine eiere. YouTube er et eksempel på en enormt populær tjeneste som verdens beste annonseselger, Google, ikke klarer å tjene penger på.

Facebook prøvde i fjor likevel å kjøpe Twitter for 500 millioner dollar, men fikk avslag. Så en lønnsom forretningsmodell har nok vært i tankene til eierne en stund.

Ifølge Gartner vil 80 prosent av alle sosiale nettverk inkludere mikroblogging i regi av bedrifter innen 2011.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.