Google kjører gatelangs i Norge

Googles kamera-biler starter kjøreturen nå.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I Googles karttjeneste Google Maps kan man i flere land få bilder helt ned på gatenivå. Lurer du på hvordan det ser ut på gaten utenfor en kjendis sitt hus eller vil vite hvordan fasaden på huset der du skal på møte ser ut kan du se det med Street View.

Med Street View får man et dynamisk bilde som om man stod på en gate. Man kan rotere bildet 360 grader. Oppå bildet legger Google forskjellig kartinformasjon, blant annet gatenavn.

Nå kommer denne funksjonen også til Norge. Googles kamerabiler starter kjøreturen i Oslo og Bergen nå, og de neste månedene vil de kartlegge gatene og bybildet.

Prosessen vil ifølge Google ta flere måneder og det er ikke godt å si når funksjonen blir aktiv for brukerne. Den norske søketjenesten Sesam har allerede et tilsvarende tilbud aktivt.

Les mer: Sesam lanserer gatebilder

Personvern
Det har vært en del kontroverser rundt Googles Street View, spesielt i USA. Man kan nemlig lett kjenne igjen ansikter og registreringsskilt på biler. Det har ført til mange personvernklager mot Google.

Dette har selskapet tatt konsekvensen av og de anonymiserer nå sine bilder på tjenesten. Google har en egen tjeneste for rapportering av upassende bilder, som behandles personlig før noe blir fjernet.

Tekno
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør

Evry til salgs:

PAUSE MELLOM SLAGENE. Konsernsjef Nils V. Stray (bakerst) i Bestra kaster frisbee med Dennis Howald Kruse. Ingeniørselskapet har brukt rundt 100.000 kroner på å eie plass på en fellesstand. - Mindre selskaper har lett for forsvinne i mengden. Derfor er det fint være en del avdenne, sier Stray. Foto: Tommy Ellingsen
TEKNOLOGI I BASSENG. - Jeg hadde lyst til å vise fiberteknologien til selskapet, sier produktdirektør Kaj Stokkeland i oljeservicegiganten Weatherford. Foto: Tommy Ellingsen
ELGITAR. En enorm elgitar gjør det umulig å ikke legge merke til standen til Lyse Energi og Statnett. - Mange kommer bort og lurer på hva dette er, forteller kommunikasjonsdirektør Herbjørn Tveltveit i Lyse. Prislapp: 1,2 millioner kroner. Foto: Tommy Ellingsen
ATTRAKSJON. DNBs ski-simulator er et populært innslag. Her prøver Morten Kreutz seg. Foto: Tommy Ellingsen
GAVER. Marketing Manager Guangsheng Wei i det kinesiske verftet CIMC Raffles deler ut små sommerfuglklips. - Alle går rundt med disse, sier han fornøyd. Foto: Tommy Ellingsen
STOR MØTEPLASS. I 2012 hadde ONS 60.000 besøkende. I år kan det bli ny rekord. Foto: Tommy Ellingsen
TRAMPOLINE. - Det var litt dårlig sprett. Vi får ta det opp med designeren, sier Heidi Rydningen i oljeselskapet OMV med et glimt i øyet. Foto: Tommy Ellingsen
POPULÆRT KART. Olje og energidepartementets kart over norsk sokkel er populære på ONS. I år er det trykket opp 13.000 eksemplarer. Camilla Vestre Andersen deler ut til alle som vil ha. Foto: Tommy Ellingsen
PÅ STAND. Damene på standen til Pemex, Mexicos statseide oljeselskap, har ikke lov til å stille opp på bilder eller snakke med journalister. Foto: Tommy Ellingsen
SPARER. Statoil bruker mindre penger på standen i år enn i 2012, ifølge konsernsjef helge Lund. Oljeselskapets stand er fremdeles én av de aller største på ONS. Foto: Tommy Ellingsen
SØTSAKER. ONS-kaker i lobbyen. Foto: Tommy Ellingsen
FISKE-SPA. Boreutstyrsleverandøren Sub Sea Services har plassert et såkalt fiske-spa på sin stand. - Dette føltes veldig merkelig, sier Tone Hjorteland, som er på besøk. Foto: Tommy Ellingsen

Her bruker selskapene millioner av kroner på å vise seg frem

Fiske-spa, ski-simulator og en enorm elgitar: Bare kreativiteten setter grenser.