17.04.2024 Marte Eidsand Kjørven Digitalisering av offentlige tjenester gir diskriminering Digitalisering av norsk forvaltning har skapt et alvorlig diskrimineringsproblem, viser en fersk avgjørelse i Diskrimineringsnemnda. Nemnden og myndighetene virker ikke interessert i å løse problemet.
15.03.2024 Marte Eidsand Kjørven Må sikre oss rett til å betale med kort Eldre, fosterbarn, personer med psykisk utviklingshemming og andre uten BankID får ofte ikke betalt for fastlegetimen. Det er rett og slett uverdig.
30.01.2024 Petter Dines Olsen Banker svikter svindelofre Bankenes praksis uthuler regelen som sørger for at svindelofrene straks får tilbake deler av pengene ved BankID-svindel.
19.10.2023 Inger Lise Blyverket Svindlet av kriminelle, sviktet av banken Blir du svindlet av profesjonelle kriminelle, mener flere norske banker at du må ta ansvaret selv. Det er i strid med både vedtak i Stortinget og avgjørelser i Høyesterett.
30.11.2022 Gisle James Natvik Farvel til Norges verste kontrakt? Ny finansavtalelov skal fra årsskiftet gjøre det mindre lønnsomt for banker å la seg ID-svindle. Men BankID vil trolig fortsatt påføre individet for mye svindelrisiko.
03.10.2022 Øyvind Westby Brekke Ikke kast 18 år med digital utvikling og investering ut vinduet Regjeringen bør i arbeidet med nye eID bygge videre på jobben vi markedsaktører har gjort. Det vil være både best og billigst.
25.08.2022 Petter Omland Finansbransjens Mikke Mus-domstoler Svindelofre har krav på bedre behandling enn de gjerne får når sakene håndteres i bankenes kontorlandskaper eller interne organer som benevnes som «klagenemnd» eller «reklamasjonsnemnd».
08.06.2022 John Erik Setsaas Innlegg: Fremtidens digitale identitet er desentralisert Vi ville ikke delt passet vårt med en fremmed. Hvorfor gjør vi det da med vår digitale identitet?
29.09.2021 Eivind Gjemdal Innlegg: Nødvendig med felles kamp mot svindel med elektronisk ID Det offentlige og finansnæringen bør stå sammen i kampen mot svindel med elektronisk ID. Den nye regjeringen kan ta fatt ved å få utredet ansvaret for misbruk av eID og e-signatur.
03.03.2021 Marie Biørnstad Innlegg: Banken må ta noe av ansvaret for sms-svindel mot kundene DNB klandrer kundene sine for å trykke på lenker i falske svindeltekstmeldinger, men sender selv ut lenker til kundene via sms. Den dobbeltmoralske praksisen er en felle for kundene.
01.12.2020 DN mener: Ny lov jevner ut skjevheten mellom bank og kunde - men jevnbyrdige blir de neppe Finansbransjens kunder får et større vern i ny finansavtalelov. Det gjenstår å se om det er sterkt nok.
25.11.2020 Ny lov gir bankene ansvaret for tap ved bankID-svindel Tirsdag avga justiskomiteen sin innstilling til ny finansavtalelov. – Med den nye loven blir ansvaret plassert hos tjenesteleverandøren – og det er der ansvaret hører hjemme, sier direktør i Forbrukerrådet.
05.11.2020 Erik Røsæg Innlegg: Det er på tide å vurdere BankID ut fra kundenes interesser Et sikrere system, ikke bare flinkere kunder, må til for å hindre id-svindel. Å avgrense bruken av BankID er én vei å gå – de få gangene man selger huset sitt, kan det kanskje skje på gamlemåten?
28.10.2020 Erik Røsæg Innlegg fra jusprofessor: Min BankIDentitetskrise Jeg er bekymret. Når salg og pant i hus blir tinglyst, stiller tinglysingen ingen kontrollspørsmål av den typen Høyesterett nå har sagt at bankene må stille ved låneopptak.
26.10.2020 DN mener: Ny BankID-dom retter opp den skjeve maktbalansen mellom banken og kunden Høyesterett ga fullt medhold til offer for BankID-svindel. Det er en god avgjørelse og helt i tråd med ny lov.
23.10.2020 Full seier til BankID-offer – blir kvitt milliongjeld BankID-offeret fra Kristiansand ble hørt av landets høyeste domstol. Forbrukerrådet mener dommen gir forbrukerne sterkere vern ved identitetstyveri.
03.10.2022 Ikke kast 18 år med digital utvikling og investering ut vinduet Øyvind Westby Brekke Innlegg
01.12.2020 DN mener: Ny lov jevner ut skjevheten mellom bank og kunde - men jevnbyrdige blir de neppe Leder