09.01.2024 DN mener: Det viktigste er å få toget i rute Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ha mer tog ut av hver krone, men ikke for enhver pris.
07.12.2023 Peter Aalen Det mest ulønnsomme samferdselsprosjektet i nyere tid? Dobbeltspor fra Larvik til Porsgrunn kostet syv milliarder, og passasjertallet har økt fra 26 til 30 per avgang. CO2-utslippene fra byggingen er 50 ganger høyere enn utslippene som ventes innspart.
01.10.2023 Morten Welde Usannheter holder liv i ideen om Nord-Norgebanen Her er fire myter som kan forklare hvorfor norgeshistoriens mest ulønnsomme transportprosjekt ennå ikke er skrinlagt for godt.
13.04.2023 Gøyalt om pr, politikk og verdens lengste tog Thomas Lundbo med skjelmsk idéroman som løfter seg høyt over skråblikkets lave slettelandskap.
15.01.2023 Tom Karp «For mange konger kan ødelegge en hær» For mange småkonger kan ødelegge i det moderne arbeidslivet. Mange ser ut til å ha for stor tro på ledere og deres evne til å skape resultater.
01.06.2022 Svein Skartsæterhagen Innlegg: Tog til Fornebu er bedre og billigere enn t-bane Jernbane til Fornebu kan bli mye billigere enn t-bane. I tillegg fyller man opp alle de tomme togene som i dag går tur-retur Lysaker-Høvik bare for å snu.
02.01.2022 Askill H. Halse Innlegg: Nye regneregler pynter på lønnsomheten Endringer i samfunnsøkonomiske analyser gjør at vei- og jernbaneprosjekter fremstår mer lønnsomme enn tidligere. Nå legger vi stor vekt på usikre gevinster langt frem i tid.
17.11.2021 Christoph Siedler Innlegg: Kundene taper når ideologi styrer togene Ap og Sp vil stanse dagens anbudsutsetting av jernbanestrekninger. Kundene og skattebetalerne vil tape.
30.09.2021 DN mener: Aps Sverre Myrli styrer Norge mot et jernbanepolitisk blindspor Ap vil ha «aktiv passivitet» i samferdselspolitikken. Det er ingen fordel for Norge.
20.09.2021 DN mener: Ap har forhåpentligvis vett nok til å avvise venstresidens rop om omkamp i jernbanesamarbeidet med EU. Ønsker Jonas Gahr Støre å være bremsekloss i Europas transportsamarbeid?
12.08.2021 DN mener: Ap gir jernbaneløfter partiet ikke kan holde. Eller vil partiet sette Norges forhold til EU i spill? Å si nei til EUs jernbanesamarbeid er noe annet enn å si nei til statsmonopol på postombæring.
09.08.2021 Sverre Myrli Innlegg: Bedre togtilbud med offentlig eierskap og kontroll Arbeiderpartiet vil ha flere tog, ikke flere direktører. Derfor sier vi nei til høyreregjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen.
05.08.2021 DN mener: Vil Ap sende Norge inn på Europas sidespor? Ap-lederen må gjøre mer enn å mumle om jernbanepolitikken.
27.05.2021 Erik Grønner Innlegg: Som å skylde på overraskende lite dagslys vinterstid hvis Nordlandsbanen får kostnadsoverskridelser Det er en naturlov at et prosjekt som går dårlig, vil utvikle seg enda dårligere. Unntaket er når noen kommer inn med friske øyne og finner nye løsninger. Statsråd Knut Arild Hareide har ikke disse friske øynene.
24.05.2021 Kjetil Wiedswang Britisk jernbane: Privatisering i revers Et kvart århundre etter at britisk jernbane ble privatisert, tar staten tilbake kontrollen. Men togene skal stadig drives av private.
28.09.2023 DN mener: Samferdselsministeren våger ikke å begrave Nord-Norge banen. Det er stusslig. Leder
20.09.2021 DN mener: Ap har forhåpentligvis vett nok til å avvise venstresidens rop om omkamp i jernbanesamarbeidet med EU. Leder
12.08.2021 DN mener: Ap gir jernbaneløfter partiet ikke kan holde. Eller vil partiet sette Norges forhold til EU i spill? Leder
27.05.2021 Innlegg: Som å skylde på overraskende lite dagslys vinterstid hvis Nordlandsbanen får kostnadsoverskridelser Erik Grønner Innlegg