Foto: Johannes Wors¿e Berg / Johannes Wors¿e Berg © 20070917

Kamp for ansatte-eide bedrifter

DN.no

Publisert: 04.09.2009 - 06:20 Oppdatert: 04.09.2009 - 06:44

SV vil gjøre arbeiderstyrte bedrifter til kampsak i en ny rødgrønn regjering og arbeide for å få det inn i en ny regjeringserklæring, skriver Dagens Næringsliv.

Målet er å skape en ny selskapsform, som Lysbakken foreløpig har døpt «Demokratisk selskap» (DS).

- Det må bli lettere å ta over egen bedrift. Vi trenger eiere som tar mer samfunnsansvar. Bedrifter som er eid av de ansatte har en helt annen binding til arbeidsplassen og lokalsamfunnene. Motivasjonen er en helt annen. Gjennom finanskrisen har vi sett at altfor mange beslutninger er på få hender og tas løsrevet fra de det angår. Vår visjon er at arbeidsstyrte bedrifter skal bli et stort innslag i norsk næringsliv, sier SVs Audun Lysbakken til DN

Ingen får eie mer enn andre

Direktør Jon Øyvind Eriksen i it-bedriften Kantega, som eies av de ansatte, er enig, og sier de diskrimineres i forhold til andre eierformer.

It-selskapet, som er nabo til sentralbanksjef Svein Gjedrem og Norges Bank i Kvadraturen i Oslo, er ikke som andre bedrifter. For å være eier, må man være ansatt. Og ingen får eie noe mer enn de andre.

- Jeg har vært bedriftsleder i 15 år, og ledet alt fra datterselskap innen børsnoterte internasjonale selskap til gründerbedrift. Ansatteeide bedrifter fremmer både trivsel, motivasjon og produktivitet, sier Eriksen.

Flere av de ansatte i Kantega er fagorganisert, men det er ingen klubb som kjemper for de ansattes rettigheter.

- Både sosialdemokratiet og fagbevegelsen er opphengt i trepartstankegangen: arbeidsgivere, arbeidstagere og staten. De har vært fryktelig defensive i forhold til å debattere eierskap, makt og utvidelse av demokratiet. Nå må vi få en ny debatt om disse tingene, sier SV-nestlederen til DN.

Lesernes kommentarer

Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av DN.no den 04.09.2009 kl. 06:44



Link til hele artikkelen

Meningsløst utspill

Skrevet av Lysenko den 04.09.2009 kl. 06:47

Hvordan tar man over egen bedrift? Hvis man allerede eier den, hvem skal man da ta den over fra? En selv? Er Lysbakken lettere omtåket? Det finnes allerede mange bedrifter som eies og drives av de ansatte og hvor avgjørelser tas i fellesskap. Meningsløst utspill.

Re: Meningsløst utspill

Skrevet av Ditt Navn den 04.09.2009 kl. 10:23

Du må lese saken en gang til, så ser du at selskapet Kantega er enige i at det ikke finnes gode nok ordninger for selskap som vil drive på denne måten. jeg skjønner ikke at dette skal være mer eller mindre kommunistisk enn at en kunstner eier sin egen pensel eller en musikker sin egen gitar. Skal enkeltmannsforetak plutselig skal sees på som en komministisk selskapsform lissom? Å ta over egen bedrift handler om at ansatte tar over for aksjeeiere. I norge vil det skje ved at ansatte kjøper ut aksjonærene. Med mindre partiet Rødt får over 50% av plassene i Stortingen. Da vil de ansatte bare ta over gratis.

Re: Meningsløst utspill

Skrevet av Lars Owe Hardi den 05.09.2009 kl. 07:39

Helt klart er han omtåket. Der om hersker det ingen tvil

Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Ivers den 04.09.2009 kl. 07:01

Trodde vi hadde prøvd dette, kalles komunisme. Er ansatte villig til å betale prisen og til å ta risikoen? Neppe! Ufattelig dersom Lysbakken slipper unna med dette utspillet. Ved forrige stortingsvalg uttalte han det samme uten at media konfronterte ham med det. Lysbakken er naiv og håper det finnes andre som er like naiv.

Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Kokken Tor den 04.09.2009 kl. 07:16

Var det ikke Lysbakken som skulle legge ned børsen og innføre 100% skatt? Det er ganske utrolig at folk stemmer på disse kjøtthuene.

Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Per den 04.09.2009 kl. 09:03

For et meningsløst svar ! du skriver:
" Er ansatte villig til å betale prisen og til å ta risikoen? Neppe! "
Neppe ???
Hele artikkelen handler jo om en slik bedrift hvor ansatte ER VILLIG til det.
Er dere blinde ? eller

Re: Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Døvstum den 04.09.2009 kl. 09:13

Jeg hører ikke hva du skriver.

Re: Re: Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Per den 04.09.2009 kl. 09:27

og døve også ?

Re: Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Hallo den 05.09.2009 kl. 14:21

Jeg selv jobber i en elektobedrift, der de ansatte eier 100% av aksjene. Hva er problemet egentlig?

Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av anon den 04.09.2009 kl. 10:43

Selvfølgelig er mange ansatte villige til å ta risken. Artiklen handler om noen slike, og naturligvis finnes flere eksempler.

Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av erik den 04.09.2009 kl. 07:36

Nu er det bare partikadra som MANGLER SÅ ER KOMMUNISMEN et faktum.

Re: Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av Per den 04.09.2009 kl. 10:19

Hva snakker du om ? Hvorfor ikke konsentere seg om artikkelen og HVA SOM STÅR I DEN ?
er det for vanskelig for deg?

Re: Kamp for ansatte-eide bedrifter

Skrevet av tut og kjør den 05.09.2009 kl. 03:05

Alle liker tanken på "å eie noe" å kunne si " jeg er deleier i beriften" eller " jeg er jo forretingsmann/kvinne"....
Fast lønn til alle? samme lønn til alle? Bunuser? delt overskudd? utbytte?kapitalinvistering? Børs? kapitalutvidelser? spekulasjon? ekspansjon? bedriftsovertakelse? opsigelser? Permiteringer? Intektskatt? formueskatt? utbytteskatt? Eiendomskatt? Selge seg ut? kjøpe seg inn?

Dette er hva man skal forholde seg til, vil herr Lysbakken velligst tenke gjennom dette? takk!

Balanse

Skrevet av Gjest den 04.09.2009 kl. 07:23

Tror dette har noe for seg, men bør gjerne balansere seg på en blanding av privat eierskap og ansatt eierskap. Dessverre er det slik i dag at det SOM REGEL er kun toppledere som har mulighet å ta ut opsjoner eller billige aksjer i selskapet, ansatte må som regel kjøpe aksjer til markedspris. Enkelte bedrifter har allerede begynt med dette ved å åpne med rimelige emisjoner for ansatte, men jeg er enig at det kreves sterkere initativ for at dette skal bli en populær løsning.

At det kalles kommunisme, er vel ikke korrekt, da kommunisme var plassering av folk der det var "nødvendig", og fullstendig nedrusting av alt av privat initativ.

En suksesshistorie ser en fra Stavanger, hvor ansatte tok over Rosenberg Verft frem til Bergen Group gikk inn, og de ansatte fikk en meget fin gevinst.

Jeg tror at personer som kaller dette kommunisme osv., er selv redde for sine egne posisjoner hvis ansatte etterhvert møter opp på generalforsamlinger osv og blir en mektig aktør, spesielt i små AS.

I ASA vil det som regel være store, profesjonelle investorer som er de største på eiersiden, men tror allikevel ansatte kan utgjøre en viktig maktbrikke og i ASA, enda større enn nå hvis de blir OPPMUNTRET til å ta ut lønn e.l. i aksjer. En mulig løsning er gjerne valg mellom å ta ut bonus eller investere bonusen i subisdierte aksjer.

Mulighetene finnes, men er lite kjent desssverre for de fleste ansatte. Spesielt i AS er nok viljen til en emisjon og derav "hente" egenkapital hos egne ansatte i stedet for f.eks. bonus, meget fraværende.

Er ikke økonom, men er selv i et mellomstort industriselskap hvor ordningen mellom bonus eller subsidierte aksjer (AS) har vært tilfellet i ca 3 år nå.
Har valgt å ta ut aksjer i alle årene det har vært mulig, og synes det er spennende når kvartalsrapporer osv kommer ut. Det er også et av de yndede samtaleevner både for produksjonsleddet ("gutta på gølvet") og administrasjonen. Har til og med hørt et par av de "gamle" guttene i full diskusjon med direktøren (på et julebord selvfølgelig) over enkelte poster i årsrapporten, selvfølgelig med en god porsjon humor bak.

Så at muligheten og initativ til ansatte å engasjere seg på denne måten, kan jeg skrive under på!.

Re: Balanse

Skrevet av Konsernsjef den 04.09.2009 kl. 07:30

Ja det er morsomt når gutta diskuterer med sjefen på julebordet, så dette kan nok sikkert ha noe for seg. Det er helt sikkert.

Til alle dere som kritiserer !

Skrevet av Per den 04.09.2009 kl. 07:57

Er dere blinde? Har ikke dere lest nøye hele artikkelen ?? og dette spesielt:

" Jeg har vært bedriftsleder i 15 år, og ledet alt fra datterselskap innen børsnoterte internasjonale selskap til gründerbedrift. Ansatteeide bedrifter fremmer både trivsel, motivasjon og produktivitet, sier Eriksen."

Re: Til alle dere som kritiserer !

Skrevet av Heikki den 04.09.2009 kl. 08:10

Hei Audun.

Re: Re: Til alle dere som kritiserer !

Skrevet av Per den 04.09.2009 kl. 09:10

Er ingen Audun

Re: Re: Re: Til alle dere som kritiserer !

Skrevet av Gjest den 04.09.2009 kl. 09:14

Jo det er du.

Re: Re: Til alle dere som kritiserer !

Skrevet av Lars den 04.09.2009 kl. 11:17

Hei Heiiki!

SV SEMINAR BUTIKK

Skrevet av Prikken den 04.09.2009 kl. 08:03

Der har vi det igjen. Lysbakken fikk ikke med seg storskalaforsøket i kommunist peroden. Kollektivbrukene tapte mot folks kjøkkenhage. Det reddet mange på fra sult, men det førte til kommunismens fall. Det finnes fortsatt noen som tror på dette. Dra til Burma og Cuba så kan Lysbakken se modellen i praksis.

Heldigvis får vi snart slik høyttenkning ut av regjenringskontorene. Snart er lysbakken ute av maktens sentrum, og da kan han jo prøve modellen selv.

Finnes jo fra før

Skrevet av Kai Joar den 04.09.2009 kl. 08:03

Denne typen bedrifter finnes jo fra før, en hel del av dem også. Må si jeg har MYE bedre erfaring med ansatteide håndtverksbedrifter (der de ansatte kjøper seg inn etter å ha jobbet en periode) enn med mange andre, de ansatte har en helt annen servicevilje og effektivitet i slike bedrifter!
Flott utspill som handler om å gjøre det lettere å drive på denne måten

Re: Finnes jo fra før

Skrevet av Gjøk den 04.09.2009 kl. 08:15

Flott utspill med tanke på at denne muligheten allerede eksisterer? Hvor mange kjøtthuer går det på et dusin? Hvor mange aksjer er det i et bursdagsselskap?

Hva stopper dem??

Skrevet av Kåre den 04.09.2009 kl. 08:34

Hva er det som stopper noen fra å starte en ansatt-eid bedrift? Det er vel fritt frem for alle som er villig til å satse og ta risiko?

Uforståelig

Skrevet av MrBenny den 04.09.2009 kl. 10:23

Lettere å ta over selskapet - fra hvem? De som eier i dag? Tvangssalg? Og navnet - "Demokratisk Selskap" - skal det liksom være i motsetning til AS, hvor én aksje som regel betyr én stemme? Hadde vært greit med journalister som kanskje kunne stille ett og annet kritisk spørsmål i blant.

Fullt mulig i dag

Skrevet av WARGOST den 04.09.2009 kl. 10:57

Det er jo fullt mulig i dag. Men for å starte noe så må man ha penger og også være villig til å investere dem. Tipper måten de røde kommunister vil gjøre det på er å tvinge bedrifter i kne med ekstrmt dårlig rammevilkår, deretter at statens skal ta over å tvangsomdanne denne til et eller annen. Dette har jeg absolutt ingen tro på sålenge staten skal blande seg inn ! Og SV har jo ikke peiling på næringspolitikk. De har jo fokus på barnahagetanter og lærere...

Uvitenhet

Skrevet av gjest den 04.09.2009 kl. 10:58

Utrolig hvor lite mange av dere vet hvordan ting faktisk fungerer idag. Særlig dere som presterer å trekke paralleller til kommunisme. Bra jobba.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut