Foto: Gunnar Lier

Takker Stoltenberg for å ta "drittjobben"

Investor Øystein Stray Spetalen ville ha regjeringsskifte, men roser Jens Stoltenberg opp i skyene.

DN.noNTB

Publisert: 16.09.2009 - 05:11 Oppdatert: 17.09.2009 - 07:27

Øystein Stray Spetalen takker Jens Stoltenberg (Ap) for at han gidder å ta «møkkajobben» med å være statsminister.

– Jens Stoltenberg er en god statsminister. Han har klart å lede Norge uten at vi har for store konflikter. Det er faktisk veldig viktig, sier Spetalen, som er en av Fremskrittspartiets rike onkler, til Dagens Næringsliv.

Christen Sveaas: «Trist at sosialistene skal styre i fire nye år»

- En bra person
Spetalen sier han ønsket et regjeringsskifte, men mener alternativet med Stoltenberg på toppen slett ikke er dårlig.

– Stoltenberg er en bra person. Han er flink og har utført embetet bra. Vi har ikke noen dårlig statsminister, sier Spetalen.

Han mener Stoltenberg har hatt store interne problemer med Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, men at Stoltenberg har klart å løse dette.

– Vi skal takke for at slike personer som Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre gidder å ta den drittjobben. Det er en forferdelig stressende jobb – en møkkajobb, sier Spetalen.

- Pengene bestemmer
Investoren tror ikke det betyr så mye hvem som vant valget. Pengene bestemmer, mener han.

– Penger har mye mer makt nå enn for 20 år siden. Flere politikere har prøvd å stå imot, men de klarer det ikke. Det blir ikke de store endringene. Det skiller en bomstasjon på Sollihøgda, hvis du skjønner. Du ville kanskje våknet opp i 2013 med fem mil mer motor vei, 10.000 færre asylsøkere og brukt kanskje enda mer penger på helsevesenet, sier Spetalen til DN.

Investoren viser til at aksjemarkedet ser ut til å like utfallet av valget, og han er glad for at Ap gjorde et bra valg.

Spetalen tror også skattene må øke fremover fordi det er for få som jobber, men mener det ville skjedd uansett regjering.

Les også: - Kan gi krav om skattehopp

Lesernes kommentarer

Takker Stoltenberg for å ta "drittjobben"

Skrevet av DN.no den 16.09.2009 kl. 06:23

Investor Øystein Stray Spetalen ville ha regjeringsskifte, men roser Jens
Stoltenberg opp i skyene.

Link til hele artikkelen

Yes he can!

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 09:56

Enig med Spetalen. Stoltenberg er kjempeflink og jobben som venter blir selvfølgelig enkel. Konkurser, ledighet, økte renter, flere fattige, syke, eldre og andre som faller utenfor i kombinasjon med stigende statlige utgifter er under full kontroll. Løsningen på disse problemene er selvfølgelig mer av det samme. Mer sosialdemokratisk politikk. Det er bare å heve skatter og avgifter så går det seg nok til på sikt.

Re: Yes he can!

Skrevet av Magnus den 16.09.2009 kl. 11:14

Fantastisk kommentar!

Re: Re: Yes he can!

Skrevet av yeah den 16.09.2009 kl. 21:14

Så lenge Stoltenberg leder vekk fra SV-politikk, blir vel Spetalen glad. Stoltenberg er jo ikke akkurat den rødeste AP-mann, men enig at han gjør en glimrende jobb. Det kan han også faktisk takk Kristin Halvorsen for også. Har vært viktig å begrense mulighetene for selvdedikerte bonuser til en gjeng med nikkedukker som "gjør en jobb".

Re: Yes he can!

Skrevet av Jan Nordal den 16.09.2009 kl. 11:18

Du må være ufør i hode
høyresiden er mot sitt eget folk.De som teller for dem har millioninntekter

Re: Re: Yes he can!

Skrevet av hjernekrykke den 16.09.2009 kl. 11:37

Kan du telle til en million med høyre hjernehalvdel?

Re: Re: Re: Yes he can!

Skrevet av Yes we can den 16.09.2009 kl. 13:41

Bare på høyre hånd

Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Jim Holm den 16.09.2009 kl. 13:19

1. Mindre reguleringer som tillater mer spekulasjon og mer vennetjeneste
kultur. Fortiden har vist at Frp i kontrast til høyre er jo mer enn villig å
tildele milliarder til rike onkler som Røkke for eksempel.

2. Mæle, Spetalen & co ønsker å få forvalte oljefondet:
Det er her sammenhengen mellom spetalen sine angrep på forvaltning av
oljefondet (som faktisk har noen av de profesjonelle forvaltere i verden idag) og
sin støtte til en frp råkynisk populistisk parti som er hverken solid eller robust i sine
tilnærminger til noen som helst. Rart at seriøse næringsaktører kan tenke seg slike
til å styre landet. Men la oss ikke glemme at mange av disse menneskene har tjent
mange hundre millioner kroner på innsidehandel og annet triksing. Så langsiktig
ansvarlighet er ikke deres merkevare. Rart nok, noen av dem er jo smart.

For å få til ansvarlig næringsvennlig politikk over tid som:
a. en del mindre skatter og avgifter,
b. bedre nasjonale infrastrukturer,
b. bedre skoler og utdanningsinstitusjoner,
c. insentiver til mer forskning og utvikling, osv.osv.

trenger man ikke Frp. Det er kun høyre som kan levere.

Re: Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Lattermild den 16.09.2009 kl. 13:44

Why so socialist?

Re: Re: Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Loreal den 16.09.2009 kl. 13:49

Because I deserve it

Re: Re: Re: Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 16:34

Why so masochistic?

Re: Re: Re: Re: Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Loreal den 16.09.2009 kl. 18:59

Because I deserve it

Re: Frp rike onkler agenda ?

Skrevet av Laffen den 24.09.2009 kl. 08:46

Det med Spetalen er ettikke tema. Spetalen kritiserer pensjondfond utland, på en helt korrekt måte. Dessuten finnes det lita av kompetanse innen kvantetativ finans i den gjengen. Og ingen nordmenn internasjonal trac record. Spetalen ønsker ikke å forvalte oljefondet, han nyter godt av sine offshore investeringer..

Når det gjelder oljefondet så er faktisk de fleste av forvalterne og ledelse fra blindern miljøet :)

Høyre tørr ikke ta i en varm potet. De har en forgubbete gjeng til å kjøre momentum. Frp har mange dårlige politikere.

Dersom man går i Oslo nattestid, og ser afrikanere som pusher dop i alle hjørner av byen.
Så ville de fleste satt på alarmerende klokker. Det har ikke skjedd. Nigeria horene er byttet ut med narko pushere. Og i fjor så var 83% av oslos domsavsigelser rettet mot ikke vestlige invandrere (Øst europa er ikke tatt med)

Effektivisering i staten. Stat/kommune har 800 tusen ansatte !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Forvaltning av skoler og , gamlhjem og sykehus burde settes under ett statlig drift og forvaltnings kontor.

Røkke Hagen OSV er ikke verdiskaperne i Norge. Det er det mindre og mellomstore bedrifter som er.
Røkke og Hagen betaler vanvittig i Mva og totalen på deres skaperverke er utrolig bra. Men det er den lille mellomstore bedrift som drar lasset i Norge.

Og effektivisere altinn med mer systematiske skjemaer, gruppe inndeling, alfabetisk inndeling, og søkeord inndeling i mange forskjellige nivåer.
Kan lette mange en arbeids dag til å produsere
Dette burde man prioritere.

Når det gjelder børs burde det være ulovelig å shorte energi asksjer og bankaksjer og eventuelle andre sektorer, når du ikke har underliggende aksjer du vil sikre.

Mvh Hilsen Laffen

money talks

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 06:29

Det er mulig "money talks" som Spytalen sier, men "money talks" på en måte som om tusseladdene ikke har noen andre verdier enn de som kan måles i kroner og øre, ja og noen dollar med.

AP & Høyre

Skrevet av Tja! den 16.09.2009 kl. 08:47

Tror vi vil få en mer fornuftig politikk fremover hvis AP & Høyre kan finne sammen.

Re: AP & Høyre

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 09:12

Det vil ikke skje pga grunnleggende ulike syn på arbeidsmiljøloven. Hvis det skal skje må Høyre bli mindre menneskefiendtlig og mer arbeidstakervennlig.

Re: AP & Høyre

Skrevet av Mr. B den 16.09.2009 kl. 09:14

Helt enig. Synd ikke AP og Høyre kan finne sammen, da kunne vi fått mer fart i oleborringen (Jan Mayen/Nord norge), utbygging av vannkraft og mange andre bra industri tiltak som hadde skaffet både bedriftsinntekter, arbeidsplasser og skatteinntekter.

Re: Re: AP & Høyre

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 09:58

Høyre er AP's "borgerlige" avdeling. De samarbeider på bakrommet.

Re: Re: Re: AP & Høyre -hehe

Skrevet av Monkey den 16.09.2009 kl. 18:45

Er det Sant?
Fantastisk kommentar...
Har ikke ledd så høyt på lenge. DN-kommentar-tråder ruler!

Meningsfult

Skrevet av AmbiValent den 16.09.2009 kl. 09:17

Det er godt Spetalen tar "møkkajobben" med å leke onkel Skrue, slåss i fylla og saksøke pressen.

I sammenligning (uavhengig av pengene) ville jeg heller være i Stoltenbergs sko. I tillegg til å være mer edru når han legger seg om kvelden, tror jeg han i tillegg føler seg bedre.

Re: Meningsfult

Skrevet av pillemisbruker den 16.09.2009 kl. 09:58

Ja det er helt sikkert.

Tulling

Skrevet av Pete den 16.09.2009 kl. 09:31

Enig med Ambivalent over...

Hvem i alle dager er det han egentlig tror han er?

Ja, han er rik. Men der stopper det virkelig...

Re: Tulling

Skrevet av Skrulling den 16.09.2009 kl. 10:01

Ja hvem i alle dager er det Spetalen tror han er? Politikerkjendis? Han må ikke tro at han er noe. Og bare for å ha det sagt: ALLE pengene han har er stjålet fra fellesskapet. Fra fattige, pensjonister, barn, narkomane og uskyldige folk i U-land.

Re: Re: Tulling

Skrevet av Innbruddstyv den 16.09.2009 kl. 10:13

Hvordan fikk han tak i nøkkelen til fellesskapet?

Re: Re: Re: Tulling

Skrevet av Gjest den 16.09.2009 kl. 10:15

Bakdøren er åpen. Her er det bare å forsyne seg.

Ha ha

Skrevet av Petr den 16.09.2009 kl. 10:57

"Pengene bestemmer"- snedig formulert må vi si.. Spennende å se hvem som blir den neste pompøse klovnen som stikker av til et eller annet alpelandskap i nærmeste framtid, - kanskje er dette en het kandidat?

Re: Ha ha

Skrevet av Psykopatolog den 16.09.2009 kl. 11:37

Nå må du ikke la de homoerotiske fantasiene ta helt overhånd.

Jantelov

Skrevet av Apress den 16.09.2009 kl. 11:42

Hehe... dette er jantelov på høyt nivå. Enig i at Stoltenberg er en god og stabil statsminister. AP gjør aldri de store blunderne. Men vi kunne kommet lengre om det ikke var for folk som "skrulling" og "pete". "du skal ikke tro du er noe"-mentaliteten er sterk i norge, noe som gjør at suksess ikke belønnes... det er vel pga mangel på suksess at dere er bitre...

Stoltenberg vs Spetalen

Skrevet av Besserwisser den 16.09.2009 kl. 11:50

Ja, Spetalen har sine svin på skogen - men det har Stoltenberg også. Han var med på å offre Anders Hornslien for medlemsjukset. Stoltenberg var endel av dette.Han bulker i andre biler og stikker av uten å gi beskjed til eier.... dette er bare noen eksempler.

Personlig så synes jeg det er flaut når han forsøker å snakke engelsk. Da høres han like full ut som Spetalen.

Re: Stoltenberg vs Spetalen

Skrevet av Polfarer den 16.09.2009 kl. 12:13

Man kan ikke ta folk som Stoltenberg seriøst. Fyren er jo komplett sørpings selv når han er edru.

Bra jobb? Spettet innkvarterer asylsøkere?

Skrevet av sef den 16.09.2009 kl. 12:03

Bra jobb my ass, aylsøkere og jungelhelvete over alt. Fyren må være gal for å si noe slikt.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut