Andreas Viestad er blitt USAs David Attenborough innen mat, hevder produksjonsselskapet hans.

Norsk tv-serie verden rundt

Gjennom det siste året har kokkekunst kombinert med norsk natur lokket 70 millioner amerikanere til tv-skjermen. Nå starter sesong nummer to av en norsk tv-suksess som kan være gull verd for norsk reiseliv, og nå skal resten av verden erobres.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Fem millioner seere har det norskproduserte tv-programmet New Scandinavian Cooking hatt per episode – bare i USA. I programserien viser Dagblad-kokken Andreas Viestad utlendingene norske matvarer, kokkekunst og naturopplevelser.

- Han har blitt en slags David Attenborough innen mat i USA, sa markedssjef Morten Ottesen i Nett-TV under et seminar i regi av Innovasjon Norge denne uken.

I hele USA
Nett-TV er det norske produksjonsselskapet som har laget serien, og som ved å selge den til det amerikanske riksdekkende tv-nettverket PBS (Public Broadcasting System) har sikret enorm dekning på noe så snevert som norsk mat i norske omgivelser.

Norske Nett-TV selger tv-kokken Andreas Viestad, norsk mat og norsk natur til publikum verden rundt.  Foto: Elin Høyland
Hele 72 prosent av de 347 regionale tv-kanalene som inngår i PBS-nettverket har sendt den engelskspråklige serien, og det inkluderer alle de største amerikanske byene.

Største siden OL
Dette gir verdifull reklame for Norge som reiselivsnasjon, - noe sponsorene Innovasjon Norge, Eksportutvalget for fisk og Utenriks-departementet neppe er lei seg for.

- New Scandinavian Cooking er den største profileringen av Norge på TV noensinne, hvis man ser bort ifra et lite idrettsarrangement på Lillehammer i 1994, sier Ottesen.

Og det er ikke bare i det amerikanske markedet at matprogrammene vises. Nett-tv har så langt fått serien vist også i viktige kanaler som britiske BBC Food og Travel Channel i Kina, samt på tv-kanler i Finland, Italia og Tyskland.

Discovery Channel
Nå er produksjonen av sesong nummer to, som vil ha 13 nye program, nettopp avsluttet. Innsalget av denne sesongen pågår nå til nye store aktører som Food Networks i Kanada, Lifestyle Channel i Australia, og ikke minst Discovery Channel.

- Det er allerede på nivå med Lonely Planet og vi kommer til å nå stadig flere hjørner av verden, skryter Ottesen.

Tina Nordstöm
Etter tv-suksessen med Viestad, har Nett-TV sikret seg nok et nytt sterkt navn i staben. Den svenske tv-kokken Tina Nordström har takket ja til å lede en sesong av den engelskspråklige kokkeserien der primært Sverige vil bli vist frem.

- Det gjør ikke ”trøkket” på programserien mindre at Tina Nordström har valgt oss. Det håper jeg skal bli bra også for norske interesser.

Ny serie
Nett-TV er et produksjonsselskap som lager både reportasjer, dokumentarer og programserier. En av de siste planene er å lage en internasjonal tv-serie der amerikanere med norsk avstamning skal tas med til Norge. Ideen er å vise frem Norge slik det faktisk er i dag, til amerikanere av i dag – som har norske bånd.

- Det skal ikke være de gamle med Norway-caps. Vi kan gjerne gå til femte og sjette generasjons nordmenn, og de kan gjerne jobbe som meglere på Wall Street.

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør