Det er ikke lenger stereoanlegg, stasjonære datamaskiner og tv-er som først møter kundene som strømmer inn til Best Buys butikk ved Union Square i New York. Nå er det mobiler, mp3-spillere, og andre digitale og håndholdte dingser som skal lokke kundene.

- Folk er villige til å betale ufoholdsmessig mye for disse enhetene fordi de er i ferd med å bli så viktige i livene deres. Vi posisjonerer selskapet slik at dette blir stedet der folk kan komme og se det beste fra denne verdenen, sier Brian Dunn. Han er toppsjef for Best Buy, som er USAs største elektronikkjede.

Selskapet la nettopp frem tall som viste en økning i resultat før skatt på 61 prosent i årets andre kvartal. Best Buy forventer å øke salget i år med fem prosent, til 52 milliarder dollar. Mye skyldes kundenes umettelige behov for digitale dingser, som er i ferd med å endre måten Best Buy har operert på i årevis.

Les også: Tavlene toger inn

Dropper laptop
Månedene før jul er tradisjonelt den sterkeste salgsperioden for varehandelen, og for produsenter av dingsene.

Best Buy-sjefen sier selskapet skal satse hardt på salg av nettlesere som Amazons Kindle, Apples iPad og iPoder, mobiler, spillkonsoller og alt annet håndholdt. Til Wall Street Journal sier Dunn at interne tall viser at iPaden allerede har tatt 50 prosent av markedet for netbooker i butikkene hans.

Ved Union Square-butikken er det kø for å teste ut de to iPadene som er utstilt. En som trykker, taster og tester er Nurullah Yalch. Tilslutt bestemmer han seg for å kjøpe den.

- Jeg har en laptop, men kommer nok til å droppe den etterhvert, forteller han.

At salget av netbooker faller støttes av Morgan Stanley-analytiker Katy Huberty.

- Vi forventer at tavle-pc-er fortsetter å legge press på pc-er ettersom flere tilbydere kommer med nye produkter (som Dell Streak og Samsung Tab) og Apple utvider sin distribusjon av iPad, skriver hun i en ny analyse.

Ifølge Huberty falt salget av netbbooker fra varehandelen i USA med fire prosent i august sammenlignet med året før. Hun mener man står foran en vedvarende trend.

Sy Paulsen, som er kundesjef for Best Buy på Union Square, er usikker på i hvilken grad iPad-salget har gått utover salget av laptoper og netbooker i hans butikk.

- Og jeg er ingen spåmann, så det er vanskelig å si hva den vil gjøre med salget av netbooker og laptoper etterhvert. Men vi har hatt iPad til salgs i denne butikken siden den kom på markedet. Den selger godt, og ser ut til å representere det folk her i byen ønsker av en datamaskin, sier han.

- Men jeg vet ikke om den vil erstatte laptopen, mitt inntrykk er at mange kjøper den som en tilleggsmaskin, sier Paulsen.

Les også: Lei en dings

Flatt tv-salg
I takt med at dvd-salget generelt faller drastisk, er hyllene med filmer flyttet lengst inn i lokalet til Best Buy. Musikk finnes knapt å få kjøpt her. Mellom filmradene er det så godt som tomt for kunder, mens det er ventetid på å få hjelp fra kundekonsulentene på avdelingene for dataspill, kameraer, mobiler og datamaskiner.

Selv tv-salget er ikke hva det var, etter at flatskjermene tok verden med storm for få år siden.

- Det er et veldig annerledes miljø nå. De skikkelige kule dingsene nå vil være tavle-pc-er, e-lesere og trolig de dyrerere digitale kameraene, sier sjefen for elektronikkanalyse hos markedesunderøkelsesselskapet NPD Group til Wall Street Journal.

Flere tv-produsenter melder at salget av tv-er i USA har gått saktere de siste månedene. Også her får iPad «skylden». At tv kommer med 3D og andre nye funksjoner hjelper ikke stort.

- Tv har i en stor grad blitt et marked for ren erstatning. Nye funksjoner driver ikke salget i noen stor grad. Folk sier» jeg kan kjøpe en tv, eller noe helt nytt som jeg ikke eier, som en iPad, sier analytiker Riddhi Patel ved iSuppli.

Les mer:
Toshiba går etter iPad-markedet

Aviser gir etter for Apple-krav

De rike leser blader på iPad (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.