På verdensbasis økte mobiltelefonsalget med 16 prosent i 2007.

I følge en ny rapport fra Gartner ble det solgt 1,15 milliarder mobiltelefoner i 2007 mot 990,9 millioner enheter i 2006.

- Etter atter et sterkt år, forventer vi at salgsveksten i 2008 vil reduseres til kun ti prosent, sier Caroline Milansi, analyseansvarlig for mobiltelefoni i Gartner, Storbritannia.

Milansi mener det globale markedet for mobiltelefoner ikke vil bli påvirket av de ustabile økonomiske markedene i USA og Vest- Europa. I følge henne vil nye markeder stå for mesteparten av salget.

- De mer modne markedene i Vest -Europa og Nord- Amerika vil være mer drevet av operatørkontrakter og fornyingssykluser, sier analytikeren.

Dette området vil stå for kun 30 prosent av salget til neste år.

Nye markeder og nye funksjoner øker salget
Førstegangsbrukere økte salget i Afrika og Asia. Prisene er lavere og dekningen er blitt bedre, noe som lokker flere å tegne abonnement for første gang.

Asia stod for mesteparten av verdensmarkedet med 112 millioner mobilenheter solgt i fjerde kvartal, en oppgang på 9,6 prosent.

I Japan derimot, sank salget med 3,6 prosent i fjerde kvartal. Hovedårsaken er at salget i fjerde kvartal ifjor var særlig høyt. Da kjøpte nemlig japanerne nye mobiltelefoner med kamera.

I følge Gartner-rapporten er det nye mobilfunksjoner som kamera, mp3 og GPS som øker salget i de mer modne markedene.

- Mobilprodusenter må fortsette å kontinuerlig oppdatere seg og lytte til teleoperatørers ønske om mer åpne plattformer, lavere priser og mer personifisering, foreslår Caroline Milansi.

- De bør også høre på kundenes ønsker om telefoner som er lettere å bruke og mer estetiske, sier hun.

Motorola klamrer seg fast
Nokia dominerer mobilsalget med 133 millioner, 40 prosent av markedet, i fjerde kvartal. Iløpet av fjoråret har Nokia solgt over 435 millioner mobiler.

Motorola strever med å holde på sin posisjon og kniver med Samsung om andre plass. Motorola har ikke klart å følge opp suksessen med modellen Razr, og har slitt med salget siden.

Les: Full krise for Motorola

Samsungs salg, derimot, økte fra 116 millioner mobiler i 2006 til 155 millioner i 2007.

I fjerde kvartal taper Motorola kampen om andreplassen, med kun 12 prosent av markedet mot Samsungs 13,4 prosent. For året klamrer selskapet seg fast på andre plass med 14,3 prosent mot Samsungs 13,4 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.