Selve produktet er en holdbarhetsindikator som limes på emballasjen på ferskvarer på fabrikken. Indikatoren måler både tid og oppbev#229stemperatur og skal gi en bedre beskjed til forbrukeren om den reelle holdbarheten etter tiden i butikk, handlepose og private kjøleskap enn den tradisjonelle holdbarhetsdatoen.

- Tenk at du har en melk ute på et bord en varm sommerdag, og en melk stående i kjøleskapet med akkurat samme datomerking. Da skal det ikke mye fantasi for å forstå at melken i disse to kartongene ikke har samme holdbarhet. Og da bør man faktisk finne på noe smart. En dag i det blå er plutselig nå, sier en strålende fornøyd professor Brit Salbu, professor i kjemi ved UMB i Ås, styreleder i selskapet og en av fire gründere.

Ministerlansering
Så lurt mener forskermiiljøet på Ås og Innovasjon Norge at oppfinnelsen er, at de fikk lokket med seg landbruksminister Lars Peder Brekk på lanseringen av produktet på en Rema1000-butikk i Oslo.

- Det er ikke så ofte vi er med på å lansere nye produkter, men det er veldig enkelt å gjøre det i dag. Dette er et produkt som har sin fødsel på Ås, på UMB, i det forkningsmiljøet som vi i landbruks- og matdepartementet er veldig veldig glad i og stolt over. Det er et prosjekt som kan ha så stor betyding for alvorlige utfordringer vi har i samfunnet, det er viktig for oss å støtte opp om, sier Brekk.

335 tonn mat kastet i løpet av et år i Norge, det er en firedel av all som produseres og tilsvarer verdier for ti milliarder kroner. Landbruksministeren omtaler det som en økonomisk-, etisk- og moralsk utfordring.

Det kommer godt med for investorene Alf Bjørseth, Kim Wahl og Bertel O. Steen som sammen med familien til Brit Salbu og det statlige investeringsselskapet Investinor har spyttet inn brorparten av mellom 35 og 40 millioner før et produkt er på markedet. 9,15 millioner kommer fra Innovasjon Norge og selskapet er også støttet med mellom tre og fire millioner av Forskningsrådet.

Klar for den store verden
Det har tatt over ti år før produktet er på markedet. Målet for selskapets investorer er helt klart store volumer, og det potensialet er utenfor Norges grenser.

- Når du ser det enorme svinnet i denne verdikjeden, og tilsvarende tall fra Storbritannia, Tyskland, Frankrike og USA og du samtidig har en teknologi som vi mener er bedre enn alt annet som finnes der ute, så er det den store verden der ute pengene kommer til å komme fra, , sier Aasland.

- Vi har ambisjoner om at dette skal blir et lite industrieventyr. Vi har veldig solide eiere og veldig dyktige medarbeidere, vi har en patentert teknologi, legger han til.

- Har dere en lilletå innenfor noe annet marked?

- Vi har noen små tær inne her og der, uten at jeg kan si noe mer om det. Det er jo interessant nok at McDonalds er her i dag. Klarer vi å skape verdi for McDonalds Norge, får vi håpe at vi også klarer det andre steder. Vi merker en interesse fra store internasjonale aktører som er nysgjerrige på hva vi gjør i Norge, sier Aasland.

Fungerer overalt
Han vet om noen andre forskningsmiljøer i verden som jobber med lignende problemstillinger, men mener at Keep-it er annerledes fordi den når helt ut til forbrukeren.

- Noe av det vi har jobbet for er å finne noe som fungerer hele veien, og som ikke krever egen infrastruktur. Vi trenger noe som er enkelt, noe som fungerer hjemme, på hytta og i båten, sier han.

Foreløpig er den tatt i bruk på kjøttdeig fra Nordfjord kjøtt og McDonalds bruker den til å overvåke salaten de bruker i restaurantene. Leiv Vidar og Rema 1000 er samarbeidspartnere.

- Målet er helt klart å være med på alle varer i ferskvaredisken, sier Aasland.



Kan brukes på alle temperaturfølsomme produkter som næringsmidler, medisiner og kjemikalier.

Tekonologien er patentert i for eksempel USA, EU, Australia, New Zealand, Chile, Danmark og Norge.

Gründere er forskerne Brit Salbu (dagens styreleder), Per Olav Skjærvold, Petter Heierdahl og Egil Lien.

Eiere:
Scatec Sunrise AS 27.40% (Alf Bjørseth)
Investinor AS 22.93% (Statens investeringsselskap)
Brisal AS 17.79% (Grunder Brit Salbus familie, inkludert daglig leder Christian Salbu Aasland)
Strømstangen AS 11.93% (Kim Wahl)
Torbertra Kapital AS 11.93% (Bertel O. Steen-familien)
En stor andel av de ansatte eier andeler.