Microsoft har i en årrekke vært it-verdenes ubestridte kjempe. De siste årene har imidlertid giganten fått skikkelig konkurranse fra Google.

Nå forsøker Microsoft å hente seg inn igjen på de områdene der Google har klart å få forspranget.

Markedet for søk er pekt ut som det området der det er mest presserende for Microsoft å vinne markedsandeler.

I august i år viste en fersk måling at Google har en markedsandel på 60,2 prosent.

Les: Google knuser konkurrentene

Må endres fundamentalt
Danske Børsen skriver fredag kveld at toppsjefen i Microsoft, Steve Ballmer, nå leter med lys og lykte etter et våpen som effektivt kan ta opp kampen mot Google på søkemarkedet. Kun Microsoft har muskler til å være en reell utfordrer, mener han.

- Vi må endre søkemotormodellen fundamentalt. Du kan ikke trenge inn i et marked med vold. Du vinner kun terreng dersom du utvikler modellen for brukerne, sa Ballmer under et middagsarrangement i Churchill Club i Silicon Valley, ifølge Børsen.

Google lanserte sin nettleser, Google Chrome, for noen få uker siden.

Les: Google lanserer nettleser

Les Dagensit.nos test av nettleseren: Google Chrome parkerer alle

Microsoft oppdaterte Internet Explorer 8 i august, kort tid før Chrome kom.

Vil ta tid
Ballmer er forberedt på å være tålmodig.

- Det vil i hvert fall ta fem år, anslår Microsoft-sjefen. Men han er forberedt på å la det koste hva det koste vil, ifølge Børsen.

Ballmer sa nylig til Microsofts aksjonærer at han er villig til å tape 5-10 prosent av driftsresultatet i flere år fremover dersom det til gjengjeld skaffer ham ordentlig fotfeste i søkemarkedet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.