At en norsk bilimportør vil rokkere på bilavgiftene, er i seg selv ingen stor nyhet. Øystein Herland, sjef i Volvo Norge, er derimot mer på hugget enn som så:

- Bransjen har gjort en feil fordi vi har diskutert oss inn i et hjørne når det gjelder provenynøytraliteten, sier Herland, og sikter til at staten samlet sett ikke skal få endrede inntekter fra engangsavgiften for bil.

-Vi er nødt til å tenke anderledes for å skaffe de 16 milliardene som staten skal ha inn på bil. Vi kommer ikke til å nå de målene som vi har satt oss, uten at kanskje halvparten hentes inn et annet sted i statsbudsjettet enn fra samferdsel, sier Herland.

Målene Herland refererer til går på reduserte CO2-utslipp fra biltrafikken. Innen 2025 har Volvo som mål nullutslipp fra sine biler, og et stykke har de kommet på vei.

Drive i støtet
I 2009 var nesten 30 prosent av de 7317 bilene Volvo solgte av den nye Drive-serien, som fokuserer på lavere utslipp og forbruk.

- Dette viser at avgiftssystemet virker, men vi må tenke nytt for å få ned utslippet, sier Herland, som vil at Volvo skal ta en pådriverrolle for å få dette til.

- Avgiftssystemet må endre kjøpsvanene våre, hevder Herland, og avviser at dette er Frp-politikk.

- Samlet sett skal vi ikke ned med avgiftene, men kanskje en halv prosent ekstra på skatteseddelen, eller litt økning i momsen kan være en løsning, sier Volvo-sjefen.

Les også: Bilsalget 2009

Lavere pris
Volvo skal i år også som ifjor ende på en markedsandel på 7 prosent, blant annet gjennom en ytterligere optimalisering av sine Drive-modeller, og dermed lavere priser.

 

Volvos storselger V70 kommer nå i en enda mer optimalisert Drive-versjon med et utslipp på 119 gram per kilometer, ned ti gram fra forrige modell, og prisen synker med 6000 kroner. Innstegsprisen på en V70 blir dermed 338.900 kroner. Det samme gjelder de øvrige Drive-modellen. De fleste har ved nyttår gått ned i pris med 6-7000 kroner.

Les test av Volvo V70 Drive: Herregårdsvogn for hvermannsen

Nullvisjonen
På veien mot nullutslipp må Volvo ta i bruk elektriske biler, samt plug-in hybrider.

I 2012 skal Volvo V70 plug-in hybrid på markedet, som en masseprodusert modell. Og for de som trodde at et utslipp på 49 gram per kilometer går på bekostning av effekt, må tro om igjen. V70-en får en samlet effekt på 285 hestekrefter og en akselerasjon fra null til 100 km/t på 7,5 sekunder. Fem mil kan bilen kjøres på elektrisitet.

En ren elektrisk bil er også under testing, men når denne kan lanseres er ikke klart.

Les også: Årets 10 grønne håp

- Elektrifiseringen av bilparken må være et samarbeid mellom bilprodusentene, myndighetene og kundene, sier Herland, som tror det blir tøft for politikerne å gjøre incentivene for å velge elektrisk, gode nok fremover.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.