- Elbilen til BMW sier noe om BMWs intelligente holdning til tiden vi lever i, skriver Per Ivar Selvaag i en epost til DN.no.

Han har jobbet som bildesigner både i BMW og hos Peugeot. Selvaag lagde de oppsiktsvekkende konseptbilene HX1 og Onyx for Peugeot, men står også bak BMWs 4-serie, som er i ferd med å rulle ut på norske veier i disse dager.

Les også: Denne BMW-en er designet av en nordmann

Vi spurte ham hva han synes om BMWs elbildesign.

- Allerede nå er det klart at de to andre tyske premiummerkene har skjønt at det ikke var tull og erting man drev med i München de siste par årene (med i3/i8) og kommer til å følge etter. Dette er viktig, siden det vil skille seg ut en klar leder i dette trekløveret i kampen om tittelen 'Tysklands mest fremtidsrettede, progressive mobilitetsfirma'. Teknologiforspranget er allerede langt, så good luck til disse to, skriver Selvaag.

BMW i3 er en liten bybil som kommer til norske veier i midten av november, og som etter alt å dømme vil føre elbilsuksessen videre her i landet. Fra sin base i California følger Selvaag fremdeles med på utviklingen i bilmarkedet, selv om han ikke lenger jobber innen bildesign.

BMW i3 har et særegent design som skiller den fra alt annet på veien.
BMW i3 har et særegent design som skiller den fra alt annet på veien. (Foto: Embret Sæter)

- Jeg tror at Tesla gjorde det riktige ved å produsere en Model S som ser konvensjonell ut. Siden den er så overbevisende trenger de ikke være så konservative neste gang. BMW, derimot, har ingenting å bevise og har valgt å gjøre sitt 'i' merke så ulikt noe annet på veiene i dag som mulig.

- Vil du si dette er typisk BMW? Eller har den gått i elbil-fella og blitt en usjarmerende blikkboks?

- Man skal forstå at det er et stykke fremtid som har ankommet og at BMW allerede har nådd porten. Ytelse og luksus i fremtiden vil være ulikt det man forbinder med ordene i dag. Det har bayerne skjønt. Uvanlig linjeføring - den opprinnelige temamodellen var laget av treplanker - er underbygget av et kvalitetsrenommé som tillater publikum å betrakte dette for det det er: et radikalt og høyst relevant premiumprodukt som kommer til å redefinere merket og forberede det vel for en ny tid, skriver Selvaag.

Les også: Han bygget en superbil av vadmel og kobber

Les testen av BMW i3: Døråpneren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.