Norwegians lokaler på Fornebu vitner ikke akkurat om at selskapet har lagt bak seg sitt beste år noen sinne. Og bærer snarere preg av at konsernsjef Bjørn Kjos er rå til å kutte kostnader.

Men stemningen er det lite å si på.

- Norwegian har aldri gjort det så bra som i redselsåret 2009, så vi kan ikke akkurat klage på katastrofeåret. Hovedutfordringene for 2010 blir å være veldige rasjonelle i alt vi gjør, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Se og hør hvorfor Bjørn Kjos byr sine gjester en heller spesiell stol i bildespillet over.

- Forbrukerne får god råd
Selve om Norge ikke fikk den helt store smellen i 2009, tror ikke Kjos på noe stort økonomisk oppsving i 2010.

- Forbrukerne får god råd i 2010, og det blir ganske bra for de delene av næringslivet som er knyttet opp mot forbrukerne. Men andre deler av næringslivet vil fortsatt slite, og her vil innhentingen ta lengre tid enn mange tror, mener Kjos.

Kjos forventer at folk kommer til å reise mer det kommende året.

Samtidig har antall forretningsreiser falt betydelig.

- Og her forventer vi ikke noe oppsving før i 2011, sier Kjos.

- Vekst i seg selv er risiko
De neste tre årene skal Norwegian doble kapasiteten, hovedsakelig ved å erstatte gamle fly med nye.

- Hvordan skal dere håndtere den voldsomme veksten på en fornuftig måte?

- Uten å få noen gevinst skal du aldri vokse, for vekst i seg selv er jo bare risiko. Men kan du vokse med lavere kostnader per enhet, skal du gjøre det, for da har du noe igjen for det. Og når vi vokser er de fordi vi mener vi skal greie å fly rimeligere.

Kjos mener hovedutfordringen som leder for doblingen blir å beholde skalafordelene.

- Hver enkelt Norwegian-ansatt må fly flere og flere passasjerer. Antall seter i luften må vokse mer enn administrasjonen.

 

- Ekstrem kunnskapsbase
Med unntak av formueskatten, som han mener straffer folk som vil skape arbeidsplasser, er Kjos brukbart fornøyd med vilkår og styring her i landet. Men Oljefondet burde vært drevet annerledes, mener han.

- De er flinke til å forvalte pengene, og må være i aksjemarkedet om de skal få god avkastning over tid. Likevel mener jeg langt mer av forvaltningen burde skjedd her i landet. Oljefondet er en av verdens aller største investorer. Og vi kunne bygd opp en ekstrem kunnskapsbase innen finansbransjen her hjemme om mer ble flyttet til Norge. Oslo burde vært et finanssentrum på linje med London. Det ville skapt masse arbeidsplasser av en type som vi er avhengige av i fremtiden, sier Kjos.

- Forbrukerne kan glede seg
Politikerne burde også etablert et regime for miljøincentiver i luftfarten, mener Norwegian-sjefen.

- Hvorfor betaler man det samme i miljøavgifter for en 60-tonns russer som tåkelegger hele Oslo med co2 og en ny Boeing som bare har en tiendedel av utslippene? spør Kjos, som er i ferd med å oppgradere flyparken med nesten 50 nye Boeing-fly.

- Aktørene bør betale for det de faktisk legger igjen. Da gir du gevinster til de som tenker miljø og tenker lite utslipp og det blir et ekstra incitament til å skifte til mer miljøvennlig materiell, sier Kjos.

- Får du dårlig samvittighet for alle utslippene du er ansvarlig for?

- Alle skal ha dårlig samvittighet for co2-utslipp. Egentlig burde vi alle gått, men vi lever i en moderne tidsalder, så det er urealistisk.

Kjos mener det bare kommer til å bli billigere å fly fremover.

- Forbrukerne kan bare glede seg, mens vi må ta hensyn til miljø og skifte ut alt gammelt materiell for å minske utslippene. Da bruker vi samtidig mindre drivstoff, og bruker vi mindre drivstoff sparer vi penger, og da kan vi fly folk billigere, sier Kjos.

- Det mener vi er fy-fy

- Hvor er Norwegian om fem år?

- Vi har aldri hatt en målsetning om å ha så og så mange fly. Målet vårt har bare vært å fly mer og mer rasjonelt, så får veksten bli slik den blir. Jo mer effektiv du, jo billigere kan du gjøre det, og da kommer veksten av seg selv.

- Hvor er Sas om fem år?

- Jeg håper de er der. Det er en fin konkurrent å ha. En konkurrent må du alltid ha i et marked. Sas ser sikkert helt annerledes ut. Det er klart at de har et gedigent kostproblem, og har vært avhengige av å gå til myndighetene for å få penger. Men ingen oppgående aktør kan gå til myndighetene for å finansiere sin egen drift slik som Sas har gjort i det siste. Det er ikke en holdbar strategi. Da bare ødelegger du for andre konkurransedyktige selskap. Og det mener vi er fy-fy, og jeg tar det for gitt at det ikke skjer i fremtiden. Det betyr at de må legge om driften, og ganske enkelt bli mer effektive.

 

- Et medieshow
I høst åpnet det ekstreme lavprisselskapet Ryanair 16 nye ruter her i landet, og mange av dem i konkurranse med Norwegians ruter.

Dermed får Kjos trolig god anledning til å trimme egne priser, ettersom Ryanair tross alt har en langt lavere kostnadsbase enn Norwegian.

I forbindelse med lanseringsshowet på Rygge hadde Ryanair-sjef Michael O’Leary mye moro på andres bekostning, blant annet Kjos og Norwegian.

- Har O’Leary rett i at Norwegian ikke er et lavprisselskap?

- Hvis du spør Michael O’Leary så er det bare et lavprisselskap i hele verden, sier Kjos, som mener alle sparkene fra O’Leary kun er en mediestrategi.

- Det er ene og alene et medieshow, sier Kjos.

Kjos’ suksessformel
Kjos har fått flere utmerkelser i år: Entrepreneur of the year og Årets leder. I tillegg viste en undersøkelse at folk her i landet ser på Kjos som ”drømmesjefen”.

Kjos forklarer prisene med at han har så mange flinke ansatte.

- En leder speiler først og fremst sine egne ansatte. Og har du mye flinke ansatte, gjør selskapet det bra. Og da har du alle muligheter til å være en bra leder, hvis du ikke dummer deg ut.

- Hva er en god leder?

- Det viktigste for en god leder er å være en teamspiller, og å sette laget akkurat som en fotballtrener. Det blir ikke noe godt fotballag av 11 keepere. Du må komponere laget. For treneren behøver ikke å være god til å spille fotball. Han behøver ikke å være i nærheten av det nivået spillerne er på. Sånn er det å være leder også. Jeg er ikke i nærheten av å ha det kompetansenivået folk har rundt her. Jeg må bare evne å bruke det slik at vi alle drar i samme retning.

- Hva er din suksessformel?

- Det måtte være at jeg ansetter folk som er flinkere enn meg.

- Den siste jobben
- Kunne du overlatt selskapet til noen andre og tatt et sabbatsår?

- Ja, det hadde de driftet som bare det. Det er jeg sikker på. Da hadde jeg vel seilt rundt og gått på ski, men hadde vel lurt på hvordan det hadde gått – men Norwegian ville gått like bra. Det er et trimmet system som ikke er avhengig av enkeltpersoner, selv om det kanskje var det før.

- Ser du for deg at dette er den siste jobben du har?

- Hehehe. Jeg regner med det. Det er jo den mest interessante jobben jeg har hatt ved siden av jagerflyjobben, så jeg kunne ikke tenke meg å bytte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.