Delingsøkonomien har ført til en oppblomstring av nye plattformer for kjøp og leie på nett.

Leieting.no var den første aktøren ut på markedet for utleie av ting, og lar i dag folk få leie ut alt fra pianoer, driller, Nintendoer til brettspill.

Selskapet tar 20 prosent av utleieprisen ved hver transaksjon.

I dette opplyser selskapet at det ligger en forsikring, der selskapet dekker alle kostnader ved eventuelle skader eller tyverier.

Likevel finnes det ingen informasjon på Leietings nettsider om hvordan denne løsningen fungerer i praksis, i motsetning til konkurrerende tjenester som Nabobil.no og Plendit.no.

- Hvis du leier en golfkølle, knekker den og hiver den i peisen, da må du dekke det selv. Men ved en ulykke er man forsikret av oss, og ved en eventuell skade dekker vi dette, sier Leieting-sjef Christer Hansen Eriksen (25).

Konkurrenten Plendit har utviklet hele nettsiden sin fra bunnen av, og hadde avtale med If plass ved lansering.

Inntil nå har ikke Leieting hatt det. Men etter fire måneder i drift, sier Eriksen at en avtale med forsikringsselskapet If er så godt som klar.

- Detaljene og vilkårene jobber If med nå. Men vi satser på å rulle ut informasjon om dette rett etter påsken, sier Eriksen.

Informasjonsdirektør i If, Jon Berge, bekrefter at partene er i ferd med å få på plass avtalen.

- Vi har sagt at vi vil inngå avtale med dem, og nå ser vi på de siste tingene som må på plass, sier Berge.

Les også:Finn-ansatte starter konkurrent

Forbrukerombudet: Fint de plasserer ansvar på seg selv

Forbrukerombud Gry Nergård sier at ombudet ikke har sett på enkeltselskaper i delingsøkonomien.

- Men delingsøkonomien er ikke lovtomme rom, det er en rekke lover og regler som regulerer markedet. Vi og andre tilsynsmyndigheter ser nå på hvordan lover og regler kan anvendes på de nye tjenestene som dukker opp, sier Nergård.

Selskaper som Uber og Airbnb har også egne forsikringer inkludert i tjenesten. Og forbrukerombudet ber folk som benytter seg av disse og andre delingstjenester være obs på enkelte punkter:

  1. Det bør være opplyst hva ting koster.
  2. Det som selges eller leies skal være godt beskrevet.
  3. Det må være en god avtaleinngåelsesmekanisme, slik at man skjønner ansvaret når man trykker på «leie».
  4. Trygge betalingsløsninger.
  5. Betingelser overfor kjøper eller leier. Det skal være gode salgsbetingelser og kontraktsvilkår, som sier hvilke rettigheter og plikter de involverte har.
    Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Fredrik Bjerknes
    Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)

Hva som skjer hvis noe blir skadet, eller hvem som har ansvar når noe blir ødelagt vil ofte reguleres av det siste punktet.

- Vi har ikke vurdert om dette er en god nok forsikringsordning. Men det ser ut som en egen type «forsikring», og det er fint at Leieting plasserer ansvaret på seg selv, sier Nergård.

Hun påpeker imidlertid at det bør stå konkret hva som vil skje ved en eventuell skade slik at man får tydelig på plass partenes plikter og rettigheter.

Var ute etter 3-5 mill. - fikk 2,1

Leieting har blitt en populær aktør, blant annet med over 5.500 tilhengere på Facebook.

Nå har Eriksen og co sikret seg 2,1 million kroner i en emisjonsrunde.

Selskapet var i utgangspunktet ute etter mellom tre og fem millioner kroner, men endte altså opp med 2,1 millioner kroner.

Én million kommer fra Regjeringens presåkornmidler, gjennom Bergen Teknologioverføring.

Les også: Her deler Erna Solberg ut regjeringens gründermillioner

– Da presåkornfondet kom på banen gjorde vi en strategisk avgjørelse som gjorde at vi hadde et kapitalbehov på to millioner kroner.  Det endte med overtegning, fordi vi ville ha med alle som var interessert, og det er vi fornøyd med, sier Eriksen.

Eriksen og co har gått litt nymotens til verks: Halvparten av pengene kommer fra folk som allerede har tatt i bruk Leietings plattform.

– Det er jo crowdfunding gjort må en annen måte enn Kickstarter. Vi har henvendt oss til noen av de som tok i bruk tjenesten tidlig, og noen av brukerne har henvendt seg til oss. Totalt har 28 brukere investert, sier Eriksen.

Investor fornøyd med avklaring

Even Svae (37) er en av brukerne som har valgt å investere i Leieting.no.

Han har gått inn med 15.000 kroner, og mener selskapet bidrar til med positive miljø- og økonomiaspekter.

– Tar dette av, som jeg håper, kan Leieting bidra til både redusert CO2-utslipp og bedre privatøkonomi.

– Hvorfor investerer du i selskapet?

– Først og fremst fordi jeg digger ideen. Det er et feelgood-konsept, som jeg har tro på at fungerer i og rundt storbyer der mange bor relativt tett, sier Svae til DN.

Svae har selv leid ut randonee-utstyr på tjenesten.

Men selv om han er fan, har han visse forventninger til selskapet. Og han er fornøyd at selskapet er på vei mot en avtale med If.

– Leieting kan kanskje lage en slags guide for brukerne der vilkårene i forsikringen er beskrevet og kan beskrive hvor grensene går mellom funksjonsfeil og normal slitasje, altså hva som dekkes og hva som ikke dekkes, sier Svae.

Les også: Slik omgår de nye selskapsspleiselagene loven

Tok fødesøl i egne hender

Som barnepleier måtte Astrid Skreosen (40) slite med vanlige laken til todelte fødesenger.

Da hun ba om noe bedre, fikk hun beskjed fra sjefen om at det ikke fantes og at hun fikk klare seg med det som var. Skreosen valgte i stedet å si opp jobben og starte sin egen fødelakenfabrikk. 

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Tok fødesøl i egne hender
Som barnepleier måtte Astrid Skreosen (40) slite med vanlige laken til todelte fødesenger. Skreosen valgte å si opp jobben og starte sin egen fødelakenfabrikk.
01:06 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.