Denne uken har Nissan startet promoteringen av sin nye elektriske bil, Leaf, i Norge.

Et omreisende "sirkus" har inntatt Aker Brygge, der potensielle kunder kan utforske og testkjøre bilen som ble kåret til årets bil både i Europa og verden i år.

Les vår korte test av bilen: Hverken skjønnhet eller udyr

Etter at salgsstatistikkene spesielt vestenfor Oslo hittil i år har vært dominert av elbiler som Mitsubishi I-MiEV, kommer nå Nissan med sitt alternativ. Leaf lanseres senere i høst, og Norge blir det niende markedet i Europa som lanserer modellen.

- Nissan tror elektriske biler er fremtidens bilmarked, og innen 2020 vil 10 prosent av det nordiske markedet være elbil, sier markedssjef Frode Langli i Nissan Norge.

Nissan har en egen nordisk avdeling, men av disse markedene er det norske det mest interessante som det satses mest på, fordi her er tilretteleggingen for elektrisk mobilitet er best.

Kompaktkonkurrent
- Det er en ny måte å tenke bil på, elektrisk bil er mer enn å pendle fra Asker til Oslo i kollektivfeltet, sier Langli, som mener Nissan Leaf skal konkurrere med vanlige kompaktbiler som Golf og Focus, og ikke de tradisjonelle elektriske bilene som finnes på markedet.

 

Og han kan ha et poeng. Ikke minst kjører Leaf som en hvilken som helst annen "vanlig" bil, med unntak av den umiddelbare gassresponsen og den bemerkelsesverdige stillheten. Leaf er lengre og høyere enn både Golf og Focus, den har plass til fem med bagasje og den er langt tryggere enn de små elbilene. Det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP testet Leaf tidligere i år, og da oppnådde den toppscore med fem stjerner.

Les også: Seks nye biler smadret

Bil for de fleste
Problemet med bilen, er det evinnelige rekkevidde-spørsmålet. Den oppgitte rekkevidden for Nissan Leaf er 175 kilometer. Slett ikke verst i elbil-sammenheng, men langt unna bilene Nissan vil den skal konkurrere mot.

- Det er ikke en bil for alle, men det er en bil for de fleste, sier Langli, og henviser til at 80 prosent av gjennomsnittlig daglig kjørelengde i Europa er under ti mil. Den reelle kjørelengden vil som på alle andre elektriske biler avhenge av fart, topografi, bruk av varme eller nedkjøling, samt ikke minst kjørestil.

- Dette er det viktig at våre selgere informerer om, man må tenke på en ny måte, sier Langli.

Gunstig pris
Nissan Leaf kommer i én utstyrsversjon, og koster 255.000 kroner. Det er til sammenligning 15.000 kroner mer enn bestselgeren Mitsubishi I-MiEV.

Det eneste tilgjengelige ekstrautstyret er et lite solcellepanel på takspoileren til 2.830 kroner. Dette lader det tradisjonelle 12-volts batteriet i bilen.

Leaf kommer til utvalgte Nissan-forhandlere i løpet av september, og de første kundene får sin nye bil i fjerde kvartal.

Hvor mange Leaf Nissan skal selge, vil de foreløpig ikke si noe om. Vi spår at det blir mange, for dette er etter vår mening den klart beste elektriske bilen for folk flest.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.