Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei til sjø og jernbane er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak, konkluderer Riksrevisjonen i en rapport de la fram tirsdag.
– Veitransporten har økt i volum og styrket sin samlede konkurranseevne i pris, tid og fleksibilitet. Å få til en overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
– Departementet bør styre og følge opp mer aktivt: sørge for å få på plass en felles strategi, vurdere å styrke de økonomiske virkemidlene, få gjennomført planlagte tiltak og utrede nye. Det omfatter også arealplanlegging rundt jernbaneterminaler og havner som fremmer godstransport på sjø og bane, påpeker riksrevisoren.
Det har helt siden 1990-tallet vært et mål å få overført mest mulig langtransport av gods fra vei til sjø og jernbane. Riksrevisjonens undersøkelse for perioden 2010–2015 viser at utviklingen har gått i motsatt retning: Veitransport av stykkgods på strekninger over 300 kilometer med nærhet til havn eller jernbaneterminal har økt like mye eller mer enn transport på sjø og jernbane.
– Samferdselsdepartementet har ikke innhentet god nok informasjon til å kunne styre utviklingen godt nok. Verken Jernbaneverket, Kystverket eller departementet har satt konkrete resultatmål eller hatt informasjon om hvorvidt tiltak som er satt i verk for overføring av godstransport til sjø og bane, har hatt effekt, konstaterer Foss.
(©NTB)(Vilkår)