-Det handler om kulturbygging, sier investor Bjørn Rune Gjelsten.

Etter et veddemål dro hovedeieren i Sport1-gruppen ifjor med seg rundt 30 medarbeidere fra Sport1-administrasjonen og Gjelsten Holding til Birkebeiner-starten på Rena.

- Det var nok mange støle Sport1-ere mandagen etter, men jeg tror det ga mersmak, sier 51-åringen.

I år har han fått hele ledergruppen pluss en rekke andre medarbeidere til å ta turen over fjellet. Totalt utgjør troppen rundt 40 skiløpere. I tillegg har over 500 løpere, primært ansatte, meldt seg på via Sport1-systemet.

Med en fortid som lovende skiløper med flere respektable NM-plasseringer satser Gjelsten på å tilbakelegge de 54 kilometerne fra Rena til Lillehammer på under tre og en halv time. Ifjor gikk han på 3.20.

Gleden ved å gå på ski fikk den spreke investoren med seg allerede fra barnsben, og faren Per (77) stiller i år til start for 25. gang. Kona Solveig debuterte ifjor. Hun er ifølge Gjelsten bitt av basillen og skal etter planen starte også i år.

Opptatt av helse
Sport1-gruppens administrerende direktør Johnny Austad var blant dem som debuterte ifjor. Bortsett fra noen tunge kneiker på Midtfjellet synes han erf#229en var strålende. Som leder for en bedrift med et uttalt motto om å få det norske folk til å orke mer, føler han seg uansett forpliktet til å stille opp igjen.

- Vi må vite hva vi holder på med, sier Austad.

At stadig flere bedrifter retter oppmerksomheten mot aktiviteter som Birken-arrangementene ser han som et symptom på at folk er opptatt av helsen sin.

- Det er så mange spin-off-effekter av det å være i god form. Det materialiserer seg i prestasjoner både i jobbsammenheng og i samvær med mennesker, mener Austad.

Finpusser formen
Gjelsten bruker helgen før rennet til å finpusse formen på Hafjell. Med forretningsdrift som hovedbeskjeftigelse foregår treningen ofte litt i rykk og napp. Da investoren overtok kontrollen over Sport1 i 2006, hadde selskapet allerede vært hovedsponsor for Birkebeiner-arrangementet i flere år. Gjelsten syntes det var naturlig å fornye kontrakten, uten at han vil røpe hvor mye bedriften bidrar med i kroner og øre.

- Men det er en betydelig avtale, sier han, og legger til at Sport1 også bidrar med utstyr og kompetanse.

- Hva betyr det for en bedrift å profilere seg gjennom et arrangement som Birkebeinerrennet?

- Jeg tror det er veldig identitetsbyggende. Da gjør vi konkret det vi har sagt er hovedfokus for oss, sier Gjelsten.

Mange veddemål
Ifølge Rune Bergsodden, daglig leder i Birkebeinerrennet, har også bedrifter utenfor sportsbransjen begynt å tenke på en lignende måte. Både dagligvare- og byggebransjen er blant hovedsponsorene. Begge har ifølge Bergsodden gjort mye ut av sponsoratene, blant annet når et gjelder rekruttering av deltagere fra egne rekker.

Gjelsten tror motivasjonen er den samme.

- Er det blitt et slags uttalt krav i næringslivet at man må være over gjennomsnittlig sprek og aktiv for å bli sett på som vellykket?

- Nei, jeg håper ikke det! Jeg håper man har en litt mer avslappet holdning til det, men jeg synes det er positivt at man er motivert til å trene frem mot noe, sier Gjelsten og legger til:

- Det er nok mange veddemål ute og går også.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.