BI-professor Øystein Noreng mener det er nok olje i verden, og at peak oil-teoretikerne er pessimister.

IEA advarer om skvis i oljemarkedet innen fem år og peak oil-tankegangen får stadig flere tilhengere.

Men BI-professor Øystein Noreng klarer ikke ta argumentasjonen til peak oil-teoretikerne seriøst.

- Jeg har store problemer med Aage Figenschou og hans meningsfeller. Det blir for lettvint. Først og fremst fordi de ikke tenker på økonomien i oljeforbruket, fastslår oljeprofessoren.

Les hva Figenschou mener og debattér saken her: - Oljeeventyret varer ikke evig

Alternativene finnes
Noreng mener katastrofevarslene baserer seg på en forutsetning om at vi ikke endrer atferd når prisene på forbruksvarer endres, noe økonomisk teori forutsetter at vi gjør.

- De varsler en katastrofe fordi vi trenger mer olje enn vi kommer til å ha, når etterspørselen øker mer enn tilbudet. Men man kan ikke bruke det man ikke har. Når etterspørselen er større enn tilbudet går prisen opp, og folk velger å gjøre ting på andre måter, sier Noreng.

Når Aage Figenschou sier at det ikke finnes alternativer til oljebaserte produkter for transport, og at det gjør krisen uunngåelig dersom vi ikke gjør noe drastisk, mener Noreng at Figenschou tar feil:

- Vi bruker ikke råolje. Vi bruker produkter av råoljen, og det finnes substitutter. Dersom dagens oljepris holder seg eller stiger, vil det komme mange substitutter på markedet, sier Noreng.

Historiske løsninger
- Bensin og drivstoff til fly og biler anses å være de største problemene. Det er mange eksempler på at man har funnet alternativer til dette når man har måttet. I Sør-Afrika, som lenge var rammet av OPECs embargo, er 40 prosent av drivstoffet i transporten syntetisk bensin fremstilt av kull. Pumpeprisen i Europa og Japan er rundt 300 dollar fatet. Innenfor den økonomiske rammen er det mye man kan finne på, sier Noreng.

Og konsekvensene for amerikanerne som er vant til lavere energipriser, vil han ikke kalle noen katastrofe.

- Utsiktene er et kraftig prissjokk for amerikanske bilister ved fall i dollarkursen og oppgang i oljeprisen, sier han.

Han trekker frem at man kan lage diesel av naturgass, at biler og busser kan gå på naturgass, at den franske jernbanen går på elektrisk strøm fra kjernekraft og at det tyske flyvåpenet brukte syntetisk drivstoff i andre verdenskrig. Biomasse, treavfall, er nå emne for forskning og utvikling med sikte på flytende drivstoff, som kan distribueres og brukes på samme måte som diesel i dag.

- Det trengs utvikling og investeringer for at dette skal skje, så det skjer ikke over natten, men når prisen holder seg høy er det et incentiv til utvikling, sier han.

- Nok olje i verden
Han mener også det er feil at oljen er på vei til å ta slutt:

- Det er for lett å si at de enkle fatene er tatt. Det er store volum til lav kostnad i Midtøsten. I Saudi Arabia ble det bare boret fire letebrønner i året fra 1936 til 2004, fordi det ble funnet så mye at landet ikke trenger mer. Saudi-Arabia har i dag et har stort overskudd på statsbudsjettet og i utenriksøkonomien og møtes av en verden som vil gjøre seg uavhengig av Opec-olje, hva er incentivet til å investere og produsere mer da? Spør Noreng.

Han mener det mangler mulighet eller incentiv for produksjon i andre oljerike land som for eksempel Russland. I tillegg er det produksjonsvekst i en rekke land i Nord- og Vest-Afrika, og det er mot alle odds funnet olje i Sør-Øst-Asia.

I tillegg setter mangel på utstyr ned tempoet hos land som ønsker å utvikle oljevirksomheten raskt, som Norge der riggmangel preger bransjen.

- Dette er et industrielt og reguleringspolitisk problem uavhengig av ressursgrunnlaget, sier Noreng.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.