Telenor er blant de største mobiloperatørene i verden. Fra å være en ubetydelig operatør på 1990-tallet, har selskapet nå virksomheter i tolv land og ligger på 7. plass over verdens største teleselskaper.

- Dette er en fenomenal bragd. Å ha kommet dit er en ting, å beholde plasseringen, er noe annet, sa Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas under et foredrag han holdt for studentene på BI i Oslo torsdag.

Han har ingen planer om å gi fra seg plasseringen. For å holde tritt må Telenor ifølge Baksaas utvikle eksisterende posisjoner, og samtidig være proaktive i forhold til fremtidige endringer.

Afrika neste
Uten økt vekst vil det være vanskelig å holde på plassen, og Telenor har tidligere uttrykt at Afrika er interessant som et tredje kontinent å befeste seg på. Baksaas er ordknapp om Telenors ekspansjonsplaner, men signaliserer overfor Dagensit.no at selskapet ikke ligger på latsiden.

- Vi adresserer til enhver tid nye markedsmuligheter. Nå er vi stand til å håndtere noe nytt, sier han.

Baksaas vil ikke høre snakk om noe verdensherredømme, men legger ikke skjul på at han gjerne vil dominere to-tre kontinenter.

Mange om beinet
Konkurranse fra internasjonale operatører som ligger både foran og bak Telenor i størrelse, er imidlertid en av Telenors største vekstutfordringer.

- Det er utfordrende å finne nye vinduer. Det er mange om beinet, sier Baksaas og trekker frem eksempler på noen Telenor bryner seg mot:

- Arbabiske penger er sterke, Vodafone har en stor kasse. Telefonica og TeliaSonera er også aktører som vil forsøke å utvide virksomheten, sier han.

- Det kommer større selskaper
Ifølge Baksaas vil den tøffe tele-konkurransen føre til at vi får se mange konsolideringer og nye partnerskap fremover.

- Globalt sett vil det bli større selskaper. Det er størrelsen som teller, sa han til BI-studentene.

Til Dagensit.no utdyper han dette med at teleoperatører vil lete etter kombinasjoner for å nå størrelse og verdiskapning.

Han refererer til Microsofts oppkjøpsfrieri til Yahoo for å understreke hvor viktig det er å tenke stort også i telekombransjen, når så store internasjonale aktører allerede gjør det.

- Vi må forholde oss til forslag og selv være aktive, sier han noe kryptisk. Navn og mulige fremtidige konstellasjoner i telekombransjen vil han nemlig ikke ut med.

- Å spekulere i navn overfor journalister gjør jeg ikke, gliser han.