Oslo: Nav-sjef Joakim Lystad sier Nav ikke har forbedret seg raskt nok.

– Dette er en helt uproblematisk sak. Vi får en rekke supplerende tildelingsbrev hvert år, dette er det syvende i år. Det er en helt normal del av styringsdialogen med departementet, sier Lystad.

– Vi har hatt god dialog med departementet i forkant, sier Nav-sjef Joakim Lystad.
– Vi har hatt god dialog med departementet i forkant, sier Nav-sjef Joakim Lystad. (Foto: Elin Høyland)
– Hva tenker du om at Eriksson mener at sjansene for at dere leverer er bedre når han er detaljert i bestillingen?

– Det er greit. Det er en oppfølging av ekspertutvalgets innstilling. Vi synes den har mange gode forslag, som kan hjelpe oss å bli bedre. Det er bra at statsråden er tydelig på hva han vil skal prioriteres, sier Nav-sjefen.

– Hvordan mottas det å få beskjed om å skanne sykemeldinger raskere?

– Det er et potensial for det, som ekspertutvalget også har påpekt. Vi tror det kan la seg gjennomføre, så det er et fornuftig oppdrag.

– Du blir nærmest avsatt som leder for brukerutvalget i tildelingsbrevet?

– Det er en spennende diskusjon. Vi ønsker å bli påvirket av brukerne våre og har et godt samarbeid i nasjonalt brukerutvalg og andre brukerutvalg i etaten. Når ekspertutvalget diskuterer om brukerpåvirkning kan bli enda bedre, gjennom at en brukerorganisasjon leder brukerutvalget, så er vi veldig åpne for det, og er glade for at departementet har bedt oss vurdere det sammen med brukerorganisasjonene. Det viktigste med brukerutvalgene våre er hva vi diskuterer, hvilke råd vi får, at vi blir enda bedre gjennom de prosessene. Ikke hvem som sitter ved enden av bordet.

Lystad sier at Nav har hatt en god dialog med departementet i forkant av brevet, og at det tilsynelatende krasse brevet er en formalisering av denne dialogen.

– Vi tenker at de fleste av til­­­­­­takene kan bidra til at vi øker forbedringstakten vår noe.

– Opplever du detaljstyringen som mistillit?

– Nei, overhodet ikke – dette er en hjelp for Nav, og vi har hatt god dialog med departementet i forkant om hva vi kan prioritere, hva vi bør utrede og hva vi kan få til.

– Hva mener du selv skal til for å få skikk på Nav?

– Nav jobber målrettet for å gi mennesker muligheter, gjennom å hjelpe folk ut i arbeid og bidra til at de som trenger det, får ytelser de har krav på. Det mener jeg organisasjonen leverer på. Men vi ønsker å bli bedre. Vi har ikke forbedret oss raskt nok, og vi er ikke kommet langt nok, sier Lystad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.